29.11.2005

Järjestyksessä kuudes RSA Europe 2005 -tietoturvakonferenssi pidettiin Wienissä 17. - 19.10. Cisco oli Microsoftin ja VeriSignin rinnalla yksi konferenssin pääyhteistyökumppaneista. Tämän vuoden RSA-teemana oli internet-rikollisuuden muuttuminen järjestäytyneemmäksi. Sitä verrattiin 1920-luvun kieltolain ajan gangsterien toimintaan.

Tietoturva on holistista

Ciscon pääpuhuja RSA-konferenssissa tänä vuonna oli Jayshree Ullal, jonka Newsweek-lehti nimesi 20. merkittävän naisjohtajan listalleen vuonna 2003. Ullal puhui siitä, kuinka tietoturva koskettaa yritysten lisäksi myös koteja, jotka enenevässä määrin ovat digitalisoitumassa. Tietoturvaratkaisujen on oltava integroituja, eli työaseman ja verkon tietoturvalle on saatava yhteinen sävel. Ciscon vastustuskykyisen verkon strategia (Self Defending Network, SDN) siirtyykin kohti yhä lisääntyvää älyä: älykkäämpää uhkien torjuntaa sekä tiukempaa verkon ja sisällön valvontaa. Tämän vuoksi Cisco kehittääkin jatkuvasti myös NAC-ohjelmaansa (Network Admission Control), joka on laajentumassa kattamaan koko IT-alan; mukana on jo yli 60 Ciscon tietoturvakumppania. Ullal vertasi tietoturvaa talon perustuksiin – tietoturva on tietoverkossa kaiken perusta.

Cisco kertoi NAC-ohjelman laajentumisesta

NAC II –lehdistötilaisuudessa olivat Ciscon kanssa mukana IBM, Austria Telecom sekä IT-talo Getronics.

Ciscon tietoturvaratkaisujen markkinoinnista vastaava johtaja Jeff Platon puhui siitä, miten NAC-ohjelmasta on tullut yhä enemmän koko ICT-alan aloite. Ciscon lisäksi mukana on yli 60 tietoturvakumppania. Antivirus ei enää yksin riitä tietoturvaan, kun reaktioajat uhkiin ovat 12-24 tunnin haarukassa. Tietoturvasta on tehtävä kokonaisvaltaista. Myös IBM ja Telecom Austria ovat havainneet asiakkaidensa toivovan kokonaisvaltaista tietoturvatarjontaa. Kiteytyksenä todettiin integroidun tietoturvan tulevan muun muassa älykkäästä infrastrukruurista.

Lisää Ciscon tietoturvastrategiasta osoitteessa http://www.cisco.com/web/FI/solutions/security/strategy/strategy_home.html

Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO), maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja, on jo 20 vuotta toiminut alan vastuullisena suunnannäyttäjänä tuottaen innovatiivisia avainteknologioita ja tuotteita. Tietoa Ciscosta löydät osoitteesta http://www.cisco.com ja http://www.cisco.fi ja viimeisimmät uutiset osoitteesta http://newsroom.cisco.com. Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.