8.11.2007

Verkkopohjaisen viestinnän ja ryhmätyöskentelyn lisääntyminen vaatii enemmän kampusverkoilta
Ciscon kytkinjulkistukset vastaavat uusien liiketoimintasovellusten asettamiin vaatimuksiin

Uudet viestintä-, ryhmätyö- sekä liiketoimintasovellukset avaavat organisaatioille kokonaan uusia mahdollisuuksia, mutta asettavat samalla kasvavia vaatimuksia niiden tietoverkkojen suorituskyvylle. Muun muassa organisaatioiden kampusverkkojen kasvu, videoliikenteen lisääntyminen ja päätelaitteiden meno IP-verkkoon tuovat tietoverkoille lisää sekä kapasiteetti- että hallittavuuspaineita.

Vastatakseen organisaatioiden kampusverkkojen tarpeisiin Cisco julkistaa kaksi tuotetta, joiden avulla voidaan entistä paremmin hyödyntää reaaliaikaisia sovelluksia kampusverkkotasolla. Cisco Catalyst 4500 E-sarjan kytkimet nelinkertaistavat CenterFlex-tekniikan avulla tämän kytkinperheen tehon mahdollistaen myös keskisuurille organisaatioille muun muassa siirtymisen IPv6:een. Cisco Catalyst 6500 -sarjan Virtual Switching System (VSS) 1440 -virtuaalikytkinjärjestelmä taas tuo kytkinvirtualisoinnilla tietoverkkoon helpompaa hallittavuutta ja vikasietoisuutta.

”Monessa organisaatiossa Suomessa vasta harkitaan kampusverkon rakentamista nykyajan tarpeisiin vastaavaksi. Kun esimerkiksi videota ja videoneuvotteluja sekä kehittyneitä puhe- ja viestintäsovelluksia on alettu hyödyntää organisaatioissa, vaaditaan myös sekä sisätilojen lähi- että rakennusten välisiltä tietoverkoilta eli niin sanotuilta kampusverkoilta parempaa suorituskykyä, nopeampia vasteaikoja sekä entistä parempaa vikasietoisuutta ja tietoturvaa”, kertoo Suomen Ciscon tekninen johtaja Tommi Saxelin.

”Tietoverkkojen käyttö on muuttumassa. Uusien sovellusten ja käyttötapojen myötä ollaan siirtymässä transaktiopohjaisesta toiminnasta interaktiivisuuteen, jossa esimerkiksi liikennevirtojen suuntaa tai määrää ei enää voida niin helposti ennustaa. Lisää tehoa, helpompaa hallittavuutta sekä istuvuus aikaisempien ja tulevien Cisco-teknologiaratkaisuiden kanssa – siinä tiivistettynä julkistuksiemme anti kampusverkkojen toiminnallisuuden nostamiseen nykyvaateiden tasolle”, sanoo Ciscon tekninen asiantuntija Reijo Mäkipää.

Cisco Catalyst  4500 E-sarjan kytkimet. Keskisuurten organisaatioiden kampusverkkojen rungoksi suunniteltu modulaarinen kytkin tarjoaa 320 gigabitin sekuntinopeuden ja siten nelinkertaistaa liitäntäkorttikohtaisen kaistanleveyden. Catalyst 4500E -sarjan kytkin on yhteensopiva muiden saman sarjan kytkinten kanssa ja mahdollistaa vanhempien linjakorttien hyödyntämisen. Se edesauttaa myös muun muassa siirtymistä IPv6-protokollaan.

Cisco Catalyst 6500 -sarjan VSS 1440 -virtuaalikytkinjärjestelmä. VSS 1440 -järjestelmä koostuu kahdesta Catalyst 6500 -sarjan kytkimestä sekä niiden Virtual Switching Supervisor Engine 720-10Gbps Ethernet -ohjainmoduleista. Järjestelmä virtualisoi kaksi Catalyst 6500 -sarjan kytkintä yhdeksi loogiseksi kokonaisuudeksi. Tämä kasvattaa järjestelmän kaistanleveyden jopa 1,44 terabittiin sekunnissa.  Kokonaisuus keskittää kahden Catalyst 6500 -sarjan kytkimen hallinnoinnin ja toiminnallisuuden virtuaalisesti yhdeksi, jolloin voidaan rakentaa aiempaa helpommin hallinnoitavia vikasietoisia ratkaisuja esimerkiksi kokonaan ilman spanning tree -protokollaa (STP) sekä kampusverkkoihin että datakeskuksiin.

Tuotekuvat saatavilla osoitteesta:

Alkuperäinen englanninkielinen tiedote ja lisätietoja saatavilla osoitteessa:

Lisätietoa:
Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061
Tekninen asiantuntija Reijo Mäkipää, reijo.makipaa (at) cisco.com

# # #

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen sekä jakamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi