05.01.2006

Tukholman Karoliiniselle sairaalalle osana datakeskushanketta tehty toteutus yhdistää eri toimipisteet ja tehostaa tietojen tallennusta

Cisco Systems toimittaa Tukholman Karoliiniselle sairaalalle, potilaan terveydenhoitopalveluja sekä IT-hallinnointia tehostavan Cisco Medical Grade Network -ratkaisukokonaisuuden. Ruotsin suurin sairaala uskoo saavansa huomattavia kustannussäästöjä Ciscon teknologian avulla voidessaan tuoda potilaiden tiedot helposti ja tietoturvallisesti niin sairaalalääkärien kuin etätyöskentelevien erikoislääkärienkin käyttöön. Tämä nopeuttaa ja tehostaa diagnoosien tekoa ja koko hoitoprosessia. Ciscon ratkaisu tehostaa myös sairaalan IT-järjestelmien hallinnointia.

Nyt tehtävä toteutus on Tukholman Karoliinisen sairaalan ensimmäinen askel kohti Ciscon datakeskusarkkitehtuuria (Cisco Datacenter Network Architecture), jonka avulla se keskittää neljä datakeskustaan kahdeksi. Ciscon tallennusverkkoteknologia (SAN) mahdollistaa kahden yhdistyneen sairaalan datakeskusten tietojen tehokkaamman hallinnan.

"Ciscon teknologian ansiosta meillä on luotettava ja turvallinen verkko hoitohenkilökunnan käytössä. Sen avulla voimme tarjota parhainta mahdollista hoitoa nopeammin ja tehokkaammin. Tieto on paremmin saatavilla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Sairaalan eri tilat, varsinkin nyt kahden sairaalan yhdistymisen jälkeen, sijaitsevat ympäri Tukholmaa. Siitäkin syystä tehokas tiedon jakaminen on meille äärimmäisen tärkeää", kertoo Karoliinisen sairaalan verkkojärjestelmäpäällikkö Anders Eriksson.

Maailman johtava syöpätutkimuksen ja -hoidon sairaala yhdistää Cisco Medical Grade Network -kokonaisuuden avulla 14 000 käyttäjää eri puolilla Tukholmaa. Sairaala on lisäksi muun muassa kehittämässä e-leikkaussalia, jonka myötä toimenpiteissä voi olla mukana maailmanlaajuinen hoitotiimi. Lääkäreiden hakulaitteiden korvaaminen matkapuhelimissa olevilla sovelluksilla on myös työn alla.

"Nykypäivän terveydenhuollon organisaatioissa lääketieteen ammattilaiset haluavat ja tarvitsevat pääsyn potilastietoihin ja viestintäyhteyksiin nopeasti ja tietoturvallisesti. Ciscon datakeskusarkkitehtuuri auttaa tarjoamaan korkeaa käytettävyyttä ja liiketoiminnan jatkuvuutta. Sairaalat tarvitsevat tietoverkkoa, joka pystyy takaamaan suurten tietomäärien siirtymisen luotettavasti oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan", sanoo Ciscon Pohjois-Euroopan toimintojen johtaja Andy Lockhart.

Ciscon ydin-Medical Grade Network -kokonaisuus yhdistää Karolinska-yhtymän toimipisteet, mukaan lukien yliopistosairaalan lisäksi Karolinska Institutet -tutkimuslaitoksen sekä lääketieteellisen tiedekunnan. Tietoverkossa on käytetty useita erityyppisiä Ciscon kytkimiä (Cisco Catalyst 6500-, 3560- ja 2950 -sarjat) ja Cisco 7200-sarjan reitittimiä. Ciscon tallennusverkko käyttää Cisco MDS 9500 -sarjan Director-kytkimiä. Ciscon datakeskusarkkitehtuuri käyttää myös Cisco Catalyst 6500 -sarjan kytkimiä Huddingenin ja Solnan datakeskuksissa. Keskusten välinen etäisyys on useita kilometrejä, ja niitä yhdistää kuituyhteys, jonka nopeus on 8 gigabittiä sekunnissa. Langattomuuden tarjoaa Cisco Aironet. Tietoturvan etäyhteyksissä tuo Cisco PIX 500 -sarjan tietoturvalaitteet.

Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061
Lauri Toropainen, tietoliikenneasiantuntija, lauri.toropainen@cisco.com
Lahja Björn, myyntipäällikkö, lahja.bjorn@cisco.com

Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO), maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja, on jo 20 vuotta toiminut alan vastuullisena suunnannäyttäjänä tuottaen innovatiivisia avainteknologioita ja tuotteita. Tietoa Ciscosta löydät osoitteesta http://www.cisco.com ja http://www.cisco.fi ja viimeisimmät uutiset osoitteesta http://newsroom.cisco.com . Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.