27.5.2004

Ciscon IP-puhelinjärjestelmä sai korkeimman mahdollisen arvosanan testauslaitos Miercomin tietoturvatestissä. Cisco CallManager -ohjelmisto selvisi kirkkaasti kolme päivää kestäneessä "hyökkäyksessä". Testin suorittaneet "hakkerit" käyttivät erilaisia skannaustyökaluja ja –tekniikoita selvittääkseen järjestelmän rakennetta ja yrittivät toteuttaa useita kehittyneitä palvelunestohyökkäyksiä siinä kuitenkaan onnistumatta. Kaikki testissä olleet ominaisuudet ovat Ciscon asiakkaiden saatavilla.

"Cisco osoitti, että se pystyy rakentamaan VoIP-ratkaisun, johon edistyneetkään hakkerit eivät pääse käsiksi", kertoo Miercomin toimitusjohtaja Ed Mier. "Ciscon arvosana tietoturvassa oli korkein kaikista testiin osallistuneista laitetoimittajista ja Cisco asettikin riman korkealle muille laitevalmistajille."

Cisco CallManager 4.0 –ohjelmiston standardoidut digitaaliset varmenteet tunnistavat verkossa olevat laitteet ja auttavat suojautumaan vihamielisiä verkkoon tunkeutujia vastaan. Cisco CallManager 4.0 ja Ciscon IP-puhelimet hyödyntävät uutta standardeihin perustuva todentamista ja salausta. Puheluliikenne on tarvittaessa suojattu järjestelmän päästä päähän.

"Testin tulokset puhuvat puolestaan. Korostamme vastustuskykyisen verkon tuomaa turvaa tämän päivän liiketoimintaympäristössä, jossa verkon strateginen merkitys liiketoiminnalle lisääntyy ja tarve liiketoiminnalle kriittisen tiedon suojaamisessa kasvaa", sanoo Ciscon Voice Technology yksikön johtaja Don Proctor.

Cisco Systemsin tavoitteena on tehdä tietoverkoista itsepuolustautuvia ja parantaa näin huomattavasti tietoverkon kykyä tunnistaa ja estää tietoturvauhkia. Cisco CallManager 4.0 –ohjelmistoon kuuluva Cisco Security Agent -turvaohjelmisto on käytännön esimerkki Ciscon strategiasta verkkojen turvaamisessa. Cisco Security Agent kerää yhteen ja laajentaa useita päätelaitteiden tarvitsemia tietoturvaominaisuuksia. Cisco Security Agent tunnistaa ja estää vahingollisen verkon käytön tarkkailemalla käyttöjärjestelmään sovelluksilta tulevia pyyntöjä ja verkkoliikennettä.

Testin tuloksiin voi tutustua Network World Magazinen kotisivuilla osoitteessa:

Cisco Systems Finland Oy
tietoliikenneasiantuntija Jukka Nurmi
jukka.nurmi@cisco.com

Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja. Uutisia ja tietoa Ciscosta löydät osoitteesta www.cisco.com. Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.

Miercom on vuonna 1988 perustettu itsenäinen verkkoliiketoiminnan konsultointi- ja testausyritys. Miercom kehitti alan ensimmäiset vertailtavissa olevat testausmetodit VoIP-järjestelmien testauksen. Lisätietoja Miercomista löydät osoitteesta www.miercom.com.