22.6.2004

Cisco Systems julkisti uusia Cisco Network Admission Control –ohjelmaa (NAC) tukevia ratkaisuja. Cisco laajentaa myös kumppanien osallistumista ohjelmaan. Ohjelma auttaa asiakkaita hyödyntämään Ciscon vastustuskykyisen verkon strategiaa tietoturvauhkien torjunnassa. NAC-ohjelma tukee nyt IOS-reitittimiä sekä Ciscon access control -palvelimia. Cygate on ollut mukana testaamassa ohjelmaa, ainoana Suomesta.

"Cygate on testannut Ciscon Network Admission Control –ohjelmaa tuotantokäytössä, osana kansainvälistä betatestaajien ryhmää", Cygaten toimitusjohtaja Jorma Pirilä kertoo. "Ciscon ajama verkon tietoturvaominaisuuksien laajentaminen ja automatisointi on erittäin tärkeää, jotta liiketoimintaa haittaavat tietoturvariskit saadaan kuriin."

Cisco on kehittänyt NAC -ohjelman yhdessä johtavien viruksentorjuntayritysten kanssa. Mukana on myös johtavia verkkojen hallintajärjestelmien toimittajia kuten IBM. Ohjelmaan kuuluu Cisco Trust Agent –komponentti, jonka kumppanit liittävät mukaan omiin viruksentorjunta ohjelmistoihinsa. Cisco Trust Agent tutkii verkko-oikeuksia tarvitsevan laitteen tietoturvaohjelman tiedot ja kertoo ne Ciscon verkkolaitteelle. Ciscon verkkolaite päästää verkkoon vain riittävän tietoturvatason omaavat laitteet.

Cisco aloittaa myös NAC -ohjelmaan kuuluvan kumppaniohjelman laajentaakseen toimialan yhteistyötä edelleen. Kumppaniohjelman tavoitteena on lisätä NAC -ohjelmaa tukevien ratkaisujen määrää. Ohjelma tarjoaa kumppanien käyttöön valittuja ohjelmistokäyttöliittymiä (application programmer interfaces; API), joita voidaan käyttää testaukseen, sertifiointiin ja tuotteiden integrointiin. Joukossa on muun muassa Cisco Trust Agentin ohjelmistokäyttöliittymä. Kumppaniohjelmaan liittyy myös NAC-ohjelmaa tukevien tuotteiden käyttöönottoa tukevia konsultointipalveluja.

Cisco suunnittelee NAC-ohjelman tuen laajentamista myös muihin Ciscon tuotteisiin kuten kytkimiin ja langattomiin ratkaisuihin. Ciscon Network Admission Control -ohjelma on osa Ciscon strategiaa kehittää tietoverkoista vastustuskykyisiä.

Alkuperäinen englanninkielinen tiedote verkossa:

Cisco Systems Finland Oy
Tietoliikenneasiantuntija
Sami Iivarinen
sami.iivarinen@cisco.com

Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO), maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja, on jo 20 vuotta toiminut alan vastuullisena suunnannäyttäjänä tuottaen innovatiivisia avainteknologioita ja tuotteita. Tietoa Ciscosta löydät osoitteesta http://www.cisco.com ja http://www.cisco.fi ja viimeisimmät uutiset osoitteesta http://newsroom.cisco.com. Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.

Cygate suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää turvallisia tietoverkkoja. IP-teknologiaan perustuvissa tietoliikenteen kokonaisratkaisuissa yhdistyvät tarpeen mukaan useiden päämiesten tuotteet. Cygaten sertifioidut asiantuntijat valvovat ja hallinnoivat tietoverkkojen toimintaa 24 tuntia vuorokaudessa. Cygate tarjoaa myös tietoturva- ja raportointipalveluja, käyttötukea sekä tietoliikennekoulutusta. Cygate-konsernin liikevaihto vuonna 2003 oli 87 MEUR. Yhtiöllä on 115 työntekijää Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa, Seinäjoella, Tampereella ja Turussa. Lisätietoja: http://www.cygate.fi/