Cisco tukee diplomaattiedustustoja luonnonvarojen säästämisessä

Maailman johtava vihreiden edustustojen keskus sijaitsee nyt Suomessa. Yhdysvaltain Suomen suurlähetystö ja suurlähettiläs Bruce J. Oreck otti vastaan Vihreiden suurlähetystöjen liiton (The League of Green Embassies) vetovastuun 10.11.2010. Liiton vetovastuun siirto Suomeen tehtiin myös vihreästi eli virtuaalisesti Ciscon uusinta videoneuvotteluteknologiaa hyödyntäen.

”Myös diplomaattipiireissä tehdään vahvaa työtä luonnonvarojen säästämiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Vihreys ei ole uhraus, sen toteuttaminen vain vaatii asioiden ajattelua ja tekemistä uudella tavalla. Liitto auttaa löytämään konkreettisia keinoja, joiden avulla säästetään rajallisia energialähteitä ja tuetaan uusien löytämistä ympäristöä ja verovaroja säästäen”, sanoo Oreck.

”On tärkeää, ettei vihreydestä pelkästään puhuta ja sitten kuitenkin esimerkiksi lennetään kokouksesta toiseen. Liiton puitteissa suurlähetystöt eivät vain puhu vihreydestä, vaan myös toimivat vihreästi. Nykyaikaisissa virtuaalikokouksissa vaikutelma on myös samanlainen kuin kaikki olisivat samassa tilassa. Ne ovat hyvä esimerkki siitä, miten vihreys voi lyödä kättä rahan- ja ajansäästöetujen kanssa”, toteaa Suomen Ciscon TelePresence Technology -yksikön maajohtaja Owe Ekman.

Vihreiden suurlähetystöjen liitto haluaa näyttää muille edustustoille esimerkkiä ja jakaa parhaita käytäntöjä siitä, miten luonnonvaroja voidaan säästää ja ilmastonmuutosta hidastaa. Esimerkiksi Yhdysvaltain Geneven suurlähetystössä hyödynnetään aurinkopaneeleita sähköntuotannossa, ja Ruotsin suurlähetystössä muunnetaan jätteitä energiaksi.

”Suomen lähetystössämme olemme ryhtyneet tositoimiin. Siellä tehdään täydellinen remontti. Tavoitteenamme on lähetystö, joka on vihreiden lähetystöjen lippulaiva maailman mittakaavassa”, Oreck sanoo.

Vihreiden suurlähetystöjen liitto (The League of Green Embassies) perustettiin vihreiden arvojen ja käytäntöjen edistämiseksi diplomaattisissa edustustoissa maailmanlaajuisesti. Vuonna 2007 perustetussa liitossa on yli 50 lähetystöä, pääosin Yhdysvaltojen Euroopassa sijaitsevia lähetystöjä.

Ciscon vuonna 2006 esittelemä TelePresence on yhtiön lippulaiva vihreyden edistämisessä yhtiön muiden virtuaalikokousratkaisuiden ohessa.

Cisco on mukana useissa ympäristöhankkeissa. Yksi esimerkki on Ciscon panos vuoden 2009 Kööpenhaminan YK:n ilmastokokoukseen. Siellä Cisco rakensi Global Climate Change Meeting Platform (GCCMP) -alustan, joka koostuu Cisco TelePresence -virtuaalineuvotteluratkaisusta ja muista Ciscon kokousteknologioista.

Linkki kuvamateriaaliin:

Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061
markkinointi- ja viestintäjohtaja Merja Lehtoranta
merja.lehtoranta (at) cisco.com

Yhdysvaltain Suomen suurlähetystö
viestintävastaava David McGuire
puh. (09) 6162 5793
helsinkiuspress (at) state.gov

Cisco Systems (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon teknologiaa käyttäen rakennetut tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen jakamisen ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta. Ciscolle vuosi 2010 on juhlavuosi. Takana on jo 25 vuotta teknologiainnovaatioita ja yhteiskuntavastuuta. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.