Ciscon teknologia ja Atean palvelut varmistavat tietoliikennelaitteiden toiminnan

Suomalaisille yliopistoille talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita tarjoava Certia on uusinut tietoliikenneratkaisunsa yhdessä Atean ja Ciscon kanssa. Uudistuksessa on kiinnitetty huomiota erityisesti palveluiden tietoturvan takaamiseen.

Certialla on keskitetty toiminnanohjausjärjestelmä, jonka tietoliikennelaitteiden toiminnan turvaamisessa auttavat Atean ylläpito- ja laitepalvelut ja Ciscon teknologia. Certian toiminnanohjausjärjestelmällä (SAP ERP) hallinnoidaan suuri osa yliopistojen talous- ja henkilöstöhallinnon palveluista, kuten esimerkiksi yliopistojen matkanhallinta-, kirjanpito-, ja myyntilaskupalvelut sekä työntekijän ja esimiehen sähköiset palvelut. Vuoden 2011 alussa Certian sähköisillä palveluilla tulee olemaan jopa 13 000 käyttäjää.

”Talous- ja henkilöstöhallinnon tiedot ovat toiminnalle kriittisiä sekä erittäin luottamuksellisia. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että Certian ja yliopistojen välinen tietoliikenne on ehdottoman tietoturvallista. Certian palvelujen avulla yliopistot voivat keskittyä opetus- ja tutkimustyöhön”, kertoo Certian tietohallintopäällikkö Heikki Syrjälä.

”Olemme Atean toimintaan ja Ciscon teknologiaan tyytyväisiä. Osaavien kumppaneiden ja toimivan teknologian ansiosta IT-organisaatiollemme riittää kolme työntekijää. Yliopistoilta on myös saatu positiivista palautetta”, Syrjälä jatkaa.

Certia lähti rakentamaan palveluympäristöään SAP ERP -järjestelmälle. Tavoitteena on yksinkertainen, kokonaiskustannuksia vähentävä sovellusarkkitehtuuri, tietojärjestelmien ja sähköisten palveluiden kehittäminen ja toimintatapojen ja palveluprosessien yhdenmukaistaminen.

Ympäristö koostuu kahdennetuista blade-palvelimista ja SAN-levyistä, jotka sijaitsevat datakeskuspalvelun tarjoavan CSC:n konesalissa. Tietoliikenne kulkee Funet-verkossa. Certia hankkii Atealta tietoliikennelaitteiden ylläpito- ja laitepalvelut. Verkkoympäristö on turvattu Ciscon ASA5500-sarjan palomuurilaittein. Tietoturvan yhtenäisen hallinnan lisäksi laitteiden avulla voidaan säädellä verkkoon pääsyä ja suojata liiketoimintakriittinen tieto.

Certian toimipisteiden sekä yliopistojen välille rakennettiin ns. site-to-site-VPN-yhteydet. Jokaiseen yliopistoon asennettiin yksi Cisco ASA5510. Certian toimipisteisiin Vaasaan, Joensuuhun ja Helsinkiin sekä CSC:lle asennettiin kaksi laitetta kuhunkin. Näin tietoturva on muun ympäristön lailla kahdennettu.

Certia
tietohallintopäällikkö Heikki Syrjälä
heikki.syrjala (at) certia.fi

Atea
myyntipäällikkö, verkkoratkaisut Jukka Pohjonen
jukka.pohjonen (at) atea.fi

Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061
tietoturva-asiantuntija Janne Tägtström
janne.tagtstrom (at) cisco.com

Certia Oy on vuonna 2008 perustettu talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita tuottava asiantuntijaorganisaatio, joka vastaa uudistuvan yliopistomaailman tarpeisiin. Certiaan keskitetään yliopistojen toimintaa tukevia talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita, jolloin yliopistot voivat kohdistaa resursseja omiin ydintoimintoihinsa. Asiakkailleen Certia tarjoaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluiden ohessa myös näihin moderneihin tietojärjestelmiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Yhteensä 160 Certian työntekijää palvelee yliopistoja kolmessa toimipisteessä Vaasassa, Joensuussa ja Helsingissä.

Cisco Systems (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon teknologiaa käyttäen rakennetut tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen jakamisen ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta. Ciscolle vuosi 2010 on juhlavuosi. Takana on jo 25 vuotta teknologiainnovaatioita ja yhteiskuntavastuuta. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.