23.05.2007

Cisco: Suurimmalla osalla yrityksistä ei ole IT-strategiaa liikkuvaan työhön

Yhteistyössä Nokian kanssa edistämässä aitoa mobiliteettia

Ciscon teettämän tutkimuksen mukaan yli 60 prosentilla yrityksistä ei ole pitkän tähtäimen IT-strategiaa liikkuvaan työntekoon. Tutkimus osoittaa myös, että 25 prosenttia yrityksistä ei näyttäisi täyttävän tietoturvan osalta kaikkia nykyisiä säädöksiä.  Lisäksi suurin osa yrityksistä ei ole suunnitellut lainkaan, kuinka liittävät kriittiset resurssinsa verkkoon.

Tiedot käyvät ilmi Ciscon teettämästä tuoreesta “Mobility Quotient” -tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistui yli 1 000 henkilöä 20 - 10 000 hengen yrityksistä eri puolilta maailmaa. Mobile Quotinent -tutkimuksessa tarkasteltiin organisaatioiden kykyä tuoda liiketoimintatietoa saataville etäyhteyksien kautta, niiden ryhmätyö- ja viestintävalmiuksia sekä mahdollisuuksia seurata liiketoimintaresursseja (ihmiset ja laitteet).

Tutkimuksen mukaan 65 prosenttia yrityksistä hyödyntää lähiverkkoyhteyksiä, 55 prosenttia käyttää mobiilia sähköpostia ja 40 prosenttia yrityksistä on järjestänyt suurimmalle osalle liikkuvaa työtä tekevistä kannettavan tietokoneen tai älypuhelimen. Lisäksi 48 prosenttia yrityksistä hyödyntää IP-puheluita ja 32 prosenttia hyödyntää ohjelmistopuheluita.

”Liikkuvan työn ratkaisut ovat yrityksille sekä hieno mahdollisuus että suuri haaste. Monia ratkaisuja, kuten langatonta lähiverkkoa (WLAN), etäyhteyksiä ja sähköpostia matkapuhelimella käytetään yhä laajemmin, mutta vielä parempaa hyötyä ja helppokäyttöisyys saavutetaan uusilla työryhmäsovelluksilla, jotka liittyvät esimerkiksi yrityksen hakemistoihin ja IT-järjestelmiin.  Monet yritykset kamppailevat myös uudenlaisten tietoturvahaasteiden kanssa liittyen mobiiliteettiin. Haasteet ovat kuitenkin hallittavissa nykyisten tietoturvaratkaisujen avulla”, toteaa Ciscon tekninen asiantuntija Tomi Järventie.

Cisco ja Nokia tekevät yhteistyötä mobiliteetin edistämiseksi. Yhteistyön innovaatiotuotteina on syntynyt muun muassa dual mode -puhelimia, jotka toimivat sekä IP- että matkapuhelinverkoissa. Ne mahdollistavat aidosti liikkuvan työnteon, joka merkitsee säästöjä matkapuhelinkustannuksissa, helpompaa pääsyä yrityksen sovelluksiin ja resursseihin, aitoa sovellusten jakamista ja ryhmätyöratkaisujen hyödyntämistä suoraan matkapuhelimen avulla.

”Yhteistyömme Nokian kanssa tuo yhteen matkapuhelin- ja IP-verkkojen hyödyt. Nyt julkistamamme uutuudet täydentävät entisestään asiakkaiden mahdollisuuksia hyödyntää langattomia ja liikkuvan työn ratkaisuja. Uudet ratkaisut on suunnattu erityisesti terveydenhuollon sekä vähittäiskaupan tarpeisiin, ja niiden avulla organisaatiot pystyvät parantamaan tietoturvaansa. Samalle ne ottavat huomioon hyvän hallintotavan tietoturvavaatimukset. Lisäksi tuovat uusia mahdollisuuksia hyödyntää paikkatietoa, käytännössä esimerkiksi sairaalassa tiedetään heti elvytyslaitteiden sijainti”, toteaa Järventie.

Cisco kehittää jatkuvasti tietoturvallisia, helposti hallittavia ja käytettäviä liikkuvan työn ratkaisuja, joiden ansiosta yritykset pystyvät kehittämään liiketoimintaansa. Tukeakseen asiakkaidensa liikkuvan työn tarpeita Cisco on julkistanut kolme uutta mobiiliratkaisua: Cisco Location -ratkaisun, Cisco In-Store Mobility -ratkaisun ja Cisco First Mile Wireless -ratkaisun.

Lisätietoa tuotteista: www.cisco.com/go/mobility

Lisätietoa:
Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061
Tekninen asiantuntija Tomi Järventie, etunimi.sukunimi@cisco.com

# # #

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen sekä jakamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi