Tiedotusvälineille

21.03.2007

IBM ja Cisco luovat alustan viestintä- ja työryhmäratkaisujen kehittämiseen
- uusi UC2 Client Platform -alusta ja laajentuva strateginen yhteistyö tuovat etuja sovelluskehittäjille ja asiakkaille

IBM ja Cisco laajentavat Unified Communications -viestintäratkaisujen kehitystä ja myyntiä koskevaa strategista yhteistyötään. Yhtiöt tuovat saataville avoimiin standardeihin pohjautuvan Unified Communications and Collaboration Client Platform -alustan, joka helpottaa päätelaitteisiin tehtävien sovellusten kehitystyötä.

Avoimiin Eclipse- ja OSGi-standardeihin pohjautuvan uuden UC2 Client Platform -alustan avulla sovelluskehittäjät voivat helposti lisätä monipuolisia viestintä- ja työryhmäominaisuuksia omiin ratkaisuihinsa. IBM ja Cisco tuovat alustalle myös suoraan loppuasiakkaille suunnattua tarjontaa kuten plug-in-moduleita, joiden avulla voidaan yhdistää IBM:n ja Ciscon viestintä- ja työryhmäominaisuuksia. UC2 Client Platform -alusta hyödyntää IBM:n Lotus Sametime -ohjelmiston ja Ciscon IP-viestintäratkaisujen avoimia rajapintoja (API).

Cisco ja IBM ottavat UC2 Client Platform -alustan käyttöön omien Unified Communications -palvelujensa kehittämisessä. Lotus Sametime 7.5 pohjautuu UC2-alustaan, ja tulevia versioita kehitetään sen päälle. Myös tulevat versiot Cisco Unified Personal Communicator -ratkaisuista rakennetaan uutta alustaa hyödyntäen.

Lisäksi yhtiöt tekevät yhteistyötä sovelluskehityksen avointen teknologioiden edistämiseksi sekä tarjoavat UC2 Client Platform -alustaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen. Yhteistyö kattaa muun muassa sovelluskehittäjien, UC-ratkaisujen tarjoajien sekä itsenäisten ohjelmistotoimittajien koulutuksen ja sertifioinnin.

Muun muassa Citrix, Coca-Cola Enterprises ja Nokia ovat ilmaisseet tukensa IBM:n ja Ciscon UC2 Client Platform -alustalle. Kyseisten ja muiden yhtiöiden näkemyksiä (englanniksi) on saatavilla osoitteista http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/eKits/quotesheet_030707.pdf sekä www.ibm.com/lotus/uc2.

Ciscon ja IBM:n laajennettu strateginen yhteistyö käsittää muun muassa yhteisen UC2 Client Platform -alustan, viestintä- ja työryhmätuotteita molemmilta yhtiöiltä sekä mahdollisuuden tuotteiden yhteiskäyttöön asiakkaan valinnan mukaan. Yhteistyö kattaa myös myyntiyhteistyön, jossa Cisco tarjoaa asiakkailleen Lotus Sametime -ohjelmistoa ja IBM puolestaan omille asiakkailleen Cisco Unified Communications Manager -viestintäratkaisua, Cisco Unity -puhepostiohjelmistoa sekä Cisco Unified MeetingPlace -puhe- ja web-neuvottelusovellusta.

Lisäksi IBM Global Technology Services tarjoaa Cisco Unified Communications- ja Lotus Sametime -tuoteperheille kattavia arviointi-, suunnittelu- ja asennuspalveluja.

Vuoden 2007 aikana yhteisen tarjonnan on suunniteltu kattavan muun muassa:

”Click-to-call” -ominaisuuden ja puhepostin integrointi: Lotus Sametime -käyttäjät voivat lähettää ja vastaanottaa pikaviestejä Cisco Unified IP -puhelimista, kuunnella Cisco Unity -puheviestejä sekä soittaa puheluja suoraan Lotus Sametime 7.5.1 -ohjelmistostaan klikkaamalla ruudulla näkyvää puhelinnumeroa (”Click-to-call”).

Yhteiset päätelaiteominaisuudet: Lotus Sametime- sekä tietyt Cisco-toiminnot on tarkoitus saattaa toimimaan monijärjestelmäympäristössä. Näitä toimintoja ovat muun muassa jaettu läsnäolotieto, ohjelmistopuhelinten ja puhelinlaitteiden hallinta, soitettujen ja vastaanotettujen puheluiden tiedot sekä konferenssi- ja videopuhelutoiminnot.

Cisco Unified MeetingPlace-, Lotus Sametime- ja Lotus Notes -integrointi: Lotus Sametime Web -neuvotteluominaisuuksien liittäminen Cisco Unified MeetingPlace puhe- ja videoneuvotteluun sekä neuvotteluiden käynnistäminen Lotus Sametimesta ja Lotus Notesista klikkaamalla.

UC2 Client Platform -alusta tulee saataville vuoden 2007 jälkipuoliskolla.

IBM, Viestintäosasto
puh. (09) 450 5900
ibmficom@fi.ibm.com

Cisco Systems Finland Oy
Markkinointipäällikkö Marja Mokko, marja.mokko@cisco.com

Lisätietoja IBM:stä (NYSE: IBM) Internetissä: www.ibm.com/fi

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen sekä jakamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.