21.11.2007

Cisco laajentaa dual mode -laitteiden tukea Unified Communications -kokonaisuudessaan
Suomalaisille IT-palvelutaloille mobiilit päätelaitteet entistä tärkeämpi osa palvelutarjontaa

Cisco liittää Intermecin ja HP:n dual mode -laitteita osaksi Unified Communications -ratkaisuaan tarjotakseen muun muassa suomalaisille IT-palvelutaloille sekä näiden asiakkaille entistä enemmän valinnan mahdollisuuksia viestintä- ja ryhmätyöratkaisujen eli Unified Communications (UC) -ratkaisujen rakentamiseen. Yhtiö tuo samalla myös lisäominaisuuksia Nokian E-sarjan älypuhelinten langattoman IP-puheen (VoWLAN) -toiminnallisuuteen. Näin Ciscon teknologialla voidaan toteuttaa kattavampia ja nyt myös toimialakohtaisia Unified Communications viestintä- ja ryhmätyöratkaisuja.

Ciscon VoWLAN-kokonaisuuden piiriin tulevat tässä vaiheessa Intermec CN3 kannettava tiedonkeruulaite sekä lähitulevaisuudessa HP iPAQ 600 Series Business Navigator - kämmentietokone. Lisäksi Nokia Intellisync Call Connect for Cisco (versio 1.1) -ohjelmiston esittely tuo Nokian E-sarjan älypuhelimet aiempaa laajemmin mukaan Ciscon langattomaan kokonaisuuteen ja parantaa entisestään niiden käytettävyyttä Cisco-teknologiaan pohjautuvissa ympäristöissä.

Suomalaisten IT-palvelutalojen asiakkaat haluavat omille toimialoilleen sopivia tiedonvälityskokonaisuuksia sekä toisaalta säästää matkapuheluiden roaming-kustannuksissa. Samalla asiakkaat haluavat päästä paremmin hyödyntämään IP-pohjaisia viestintä- ja ryhmätyöratkaisuja. Suomen mobiilikehityksen edelläkävijyys tarkoittaa, että nämä Unified Communications -ratkaisut perustuvat selkeästi muuta Eurooppaa enemmän mobiilipäätelaitteisiin.

”Mobiilipäätelaitteet ovat olennainen osa Ciscon Unified Communications -kokonaisuutta. Koska Suomi on mobiilien päätelaitteiden luvattu maa, on meillä niiden tuki erityisen tärkeää. Cisco tarjoaa asiakkaille useita vaihtoehtoisia tapoja yhdistää eri toimijoiden ratkaisuja toisiinsa sekä tuo älykkään tietoverkon alustaksi organisaation toiminnalle”, kertoo Ciscon ratkaisumyyntipäällikkö Kari Hamari.

Eri toimialojen organisaatiot ja eri työntekijäryhmät tarvitsevat erityyppisiä päätelaitteita. Aberdeen Group -tutkimuslaitoksen mukaan esimerkiksi 71 prosenttia field service -palvelu- sekä logistiikka-alan yhtiöistä haluaa käyttöönsä nimenomaan teollisuuskäyttöön suunnitellun, riittävän lujatekoisen ja kestävän mobiilipäätelaitteen.

”Logistiikka-alalla halutaan varastotyöntekijöille laitteet, joissa puhelimen lisäksi on viivakoodinlukija vaikkapa varastokirjanpidon päivittämiseen. Lisäksi dual mode -laitteet hyödyntävät langatonta yritysverkkoa sen piirissä ollessaan, mikä mahdollistaa ilmaiset sisäiset puhelut. Tavoitteena on saada yksi päätelaite, jolla voidaan tehdä kaikki henkilön työtehtäviin kuuluvat asiat”, Hamari jatkaa.

”Liikkuvaa työtä on monenlaista. Ihmiset tekevät kotoaan käsin etätyötä, liikkuvat ympäri Suomea matkatöissä tai sitten tarvitsevat ihan vain omassa toimistossaan langatonta ympäristöä. Organisaation tiedot halutaan saataville riippumatta siitä, millaisen verkon piirissä ollaan tai mitä päätelaitetta käytetään. Mitä laajempi kirjo mobiilipäätelaitteita on mukana langattomassa tarjonnassamme, sitä laajempi valinnanvara asiakkailla on. Tämä dual mode -julkistus on tärkeä askel VoWLAN-palettimme laajentamisessa edelleen”, sanoo Ciscon tekninen asiantuntijan Sami Laaksonen.

Ciscon liikkuvan työn visio on rakentaa kokonaisuus, jonka avulla voidaan hyödyntää organisaation tieto- ja muita resursseja reaaliaikaisesti milloin ja mistä vaan. Eri valmistajien teknologioiden yhteensopivuuden kautta Cisco pyrkii tarjoamaan vaihtoehtoja kullekin asiakkaalle sopivimman langattoman ympäristön sekä Unified Communications -viestintä- ja ryhmätyöratkaisun rakentamiseen.

Lisätietoa:
Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061
Tekninen asiantuntija Sami Laaksonen, sami.laaksonen (at) cisco.com

# # #

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen sekä jakamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi