25.10.2007

Cisco ostaa Navini Networksin
Tuorein askel laajakaistapalveluiden tuomisessa kaikkien ulottuville

Cisco ostaa langattomien Wimax-laajakaistateknologian ratkaisujen kehittäjän Navini Networksin. Cisco maksaa yhtiöstä noin 330 miljoonaa dollaria. Viranomaiset vahvistavat kaupan näillä näkymin Ciscon kuluvan tilivuoden toisen vuosineljänneksen aikana (marraskuu 2007 - tammikuu 2008). Kaupan vahvistamisen jälkeen Navinin henkilöstö ja tuotteet integroidaan osaksi Ciscon Wireless Networking -yksikköä.

Navinin ratkaisut ovat edelläkävijöitä langattomien verkkojen älyantennien keilanmuodostus- (smart beamforming) ja MIMO-teknologioiden (multiple in, multiple out) hyödyntämisessä. Helposti käyttöön otettavat ratkaisut laajentavat langattomien laajakaistapalveluiden kantamaa ja suorituskykyä sekä alentavat niiden käyttöönotto- ja käyttökustannuksia.

Navinin 802.16e-2005-standardiin pohjautuva langaton laajakaistatarjonta laajentaa entisestään Ciscon WiFi- ja WiFi-Mesh-ratkaisutarjontaa WLAN-radioteknologiasta pidemmän kantaman Wimax-teknologiaan. Navinin teknologia tukee saumattomasti Ciscon seuraavan sukupolven tietoverkon (IP Next Generation Network, IP NGN) strategiaa. Tämän ”Connected Life” -vision mukaan internet-palveluntarjoajat voivat toimittaa mitä tahansa palveluita mihin tahansa päätelaitteeseen missä verkossa tahansa.

”Esimerkiksi kehittyvillä markkinoilla on paljon potentiaalisia internetin käyttäjiä, jotka on helpompi ja taloudellisempi saattaa laajakaistapalveluiden piiriin langattomasti. Lisäksi Wimax-pohjaiset laajakaistaverkot ovat yksi askel siirtymässä avoimiin IP-pohjaisiin langattomiin laajakaista-arkkitehtuureihin, joiden myötä voidaan tuoda käyttäjille uusia sovelluksia ja palveluita”, sanoo Ciscon Wireless Networking -yksikön johtaja Brett Galloway.

”Wimaxin avulla voidaan kustannustehokkaasti tuoda IP-pohjaisia palveluita myös paikkoihin, joihin kupari- tai kuituyhteyksiä ei kannata lähteä vetämään. Näkisinkin, että meillä Suomessa Wimax-verkoille on selvä rako, kun ajatellaan harvaan asuttujen seutujen laajakaistapalveluiden tarjontaa ja kehittämistä. Suomessa onkin jo tällä hetkellä runsaan kymmenen eri operaattorin Wimax-verkkoa. Todellinen liikkuvuus lähtee siitä, että päätelaitteet, jotka tukevat useampaa radioteknologiaa, voivat liikkua eri verkkojen välillä saumattomasti käyttäen kulloinkin sitä siirtotekniikkaa, joka tarjoaa parhaan palvelun. Wimax tuo yhden ja oikein mainion mahdollisuuden lisää tähän”, sanoo Ciscon tekninen asiantuntija Tomi Järventie.

Navini Networks on perustettu vuonna 2000. Yhtiö tekee langattoman laajakaistan Wimax-ratkaisuja, jotka koostuvat asiakaspäätelaitteista, Wimax-tukiasemista sekä antenni- ja hallintajärjestelmästä.  Lisätietoja yhtiöstä on saatavilla osoitteesta www.navini.com.

Lisätietoa:
Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061 Tekninen asiantuntija Tomi Järventie, tomi.jarventie (at) cisco.com

# # #

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen sekä jakamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.