09.07.2007

Tervetuloa ihmisten tietoverkkoon!

Vuosi Suomen Ciscon toimitusjohtajana on takana ja se on ollut erittäin mielenkiintoinen. Myös tulevalta syksyltä ja ensi vuodelta odotamme paljon. Uskomme, että asiakasorganisaatiot hakevat entistä vahvemmin toiminnan tuottavuutta ja joustavuutta panostamalla viestintään, vuorovaikutukseen ja ryhmätyöhän liittyviin teknologiaratkaisuihin. Näillä ratkaisuilla tavoitellaan samalla myös ekotekoja, sillä muun muassa matkustamisen väheneminen ja energiankulutuksen pieneneminen vaikuttavat ympäristön hyvinvointiin.

Katso Suomen Ciscon toimitusjohtajan Esa Korvenmaan videokatsaus tulevaisuuden trendeihin.

Vireää ja vihreää vuorovaikutusta - ryhmätyöratkaisut tulevat!

Suomen Ciscon toimitusjohtaja Esa Korvenmaa kertoo, että videon ja visuaalisuuden hyödyntäminen liiketoiminnassa on nyt nouseva trendi.

”Erityisesti Ciscon tarjoama TelePresence-etäneuvotteluratkaisu mullistaa viestinnällisen vuorovaikutuksen. Se poistaa etäisyyden tuomat haasteet ja tarjoaa etävuorovaikutukseen toistaiseksi edistyksellisimmän, henkilökohtaisen ulottuvuuden. TelePresence antaa aidon tunteen läsnäolosta”, Korvenmaa toteaa.

Ratkaisun ansiosta virtuaalisia neuvotteluja voidaan järjestää esimerkiksi asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa yhtä helposti ja tietoturvallisesti kuin sisäisiäkin neuvotteluja. Myyntitiimit ja johto pystyvät järjestämään maailmanlaajuisesti asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa virtuaalisia kokouksia, ja samalla nopeuttamaan kriittisiin asioihin liittyvää päätöksentekoa sekä vähentämään kaikkien osapuolten matkustuskuluja.

Ciscon TelePresence on ainoa täyden HDTV-tarkkuuden (1080p) ratkaisu, jossa on sataprosenttisesti todellisen kokoinen kuva sekä monikanavainen äänitekniikka.

”TelePresence tulee vauhdilla myös Suomeen, ensimmäinen projektimme on jo asennusvaiheessa. Ratkaisun ansiosta suomalaisyritykset voivat karsia yritysten sisäisiä palavereita, joiden vuoksi matkustetaan päiväksi esimerkiksi Tukholmaan monta kertaa kuukaudessa. Toisaalta yritysten ylin johto voi aiempaa useammin olla mukana asiakasneuvotteluissa. Cisco on itse arvioinut säästävänsä TelePresencen avulla 20 prosenttia matkakustannuksissa ja ekotekona alentavansa aiheuttamiaan hiilidioksidipäästöjä 10 prosenttia”, Korvenmaa toteaa.

Video on päivän sana ja kuva - vain mielikuvitus rajana

Videon käyttö yritysviestinnässä on nopeasti kasvava trendi maailmalla. YouTube on tehnyt videon käyttämisestä tuttua kuluttajille ja nyt käyttö siirtyy vapaa-ajalta myös työelämään. Sama trendi on tulossa myös Suomeen.

Cisco toi viime talvena markkinoille ratkaisun, jonka avulla videosisältöä voidaan välittää muihinkin kuin pöytätietokoneisiin. Cisco Digital Signage -ratkaisun avulla organisaatiot voivat nyt tuottaa videota muun muassa mainostauluihin ja televisioihin. Ratkaisua voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutukseen ja mainontaan.

Vähittäiskaupat voivat käyttää Cisco Digital Signagea muun muassa uusien tuotteiden esittelyyn, kun taas vaikka pankit voivat välittää tietoa uusista palveluista asiakkaiden odotellessa palvelupisteisiin pääsyä. Muita käyttökohteita ovat toimistot, hotellit, lentokentät ja muut julkiset tilat, kuten sairaaloiden odotushuoneet, joihin voidaan välittää videomuodossa tiedotus- tai koulutusinformaatiota.

”Suomessa potentiaalisia käyttäjiä ovat myös esimerkiksi suuret pörssiyhtiöt. Cisco Digital Signage mahdollistaa esimerkiksi johtajan puheen esittämisen yhtäaikaisesti koko henkilöstölle. Aiemmin videopuheita on esitetty intranetissä, nyt käyttömahdollisuudet laajenevat tietokoneista myös ruokasalien ja aulojen televisioihin. Tämä on merkittävä asia sellaisissa organisaatioissa, joissa isolla osalla henkilöstöä ei ole omaa tietokonetta. Koulutuksen apuvälineenä videot tuovat varsinkin globaaleille asiakkaille merkittäviä kustannussäästöjä matkustamisen vähentyessä”, Korvenmaa arvelee.

Vihreyttä datakeskuksiin – älykkyyttä tietoturvaan

Datakeskukset ja tietoturva ovat Korvenmaan mukaan myös tulevan vuoden kuumia aiheita Suomessa. Kun perinteisesti yksi palvelin on aina vastannut yhden sovelluksen pyörittämisestä, on yrityksissä ollut paljon ns. tyhjäkäyntiä. Datakeskukset parantavat tuottavuutta optimoimalla sen, mitä palvelinta sovellus käyttää milläkin hetkellä. Käyttöaste paranee.

”Niin sanotut vihreät datakeskukset pystyvät myös merkittävästi vähentämään sähkön kulusta, mikä on tietysti sekä kustannus- että ympäristökysymys”, Korvenmaa toteaa.

Kun laitteet keskustelevat keskenään, ne havaitsevat tavallisuudesta poikkeavan toiminnan mahdollisimman aikaisin, selvittävät mistä uhka tuli, millainen uhka on kyseessä ja kertovat mitä sille täytyy tehdä, sekä tekevät tarvittavat toimenpiteet jotta vahingoilta vältytään.

”Yhteistoiminnallisuus ja älykkyys kokoavat verkon aktiivilaitteista ja tietoturvatuotteista vastustuskykyisen verkon. Kun laitteet keskustelevat keskenään, ne havaitsevat tavallisuudesta poikkeavan toiminnan mahdollisimman aikaisin, selvittävät mistä uhka iski, millainen uhka on kyseessä ja kertovat, mitä sille täytyy tehdä. Ilman yhteistoiminnallisuutta ja älykkyyttä ongelmatilanteiden selvittämien vaatii enemmän manuaalista työtä, vie liikaa aikaa ja usein korjaus löydetään turhan myöhään vahinkojen torjumisen kannalta. Vastustuskykyinen verkko vartioi yhdessä ja on siksi tehokkaampi”, toteaa Korvenmaa.

Yhteistoiminnalliset turvallisuusratkaisut mahdollistavat sen, että organisaatiot voivat parantaa verkon käytettävyyttä, tiedon jakamista ja toiminnan tehokkuutta ja näin keskittyä ydintoimintoihinsa.

Cisco osti viime tilivuoden aikana viestinvälitykseen tietoturvalaitteita ja -sovelluksia valmistavan IronPortin.  IronPort tekee ratkaisuja yrityksille roskapostin ja vakoiluohjelmien torjumiseen sekä tietoturvaratkaisuja Web-pohjaiseen liikenteeseen.

Painopistealueina Suomessa pk-yritykset, julkinen sektori ja yhteistyökumppanit

Cisco uskoo erityisesti pienten- ja keskisuurten suomalaisyritysten sekä julkishallinnon saavuttavan merkittäviä hyötyjä teknologiainvestointien kautta. Suomen julkinen sektori kehittyy voimakkaasti. Yhteisöt tehostavat toimintaansa ja yhdistävät palveluitaan, etäasiointia- ja terveydenhoitopalveluita kehitetään vastaamaan yhteiskunnan muutokseen sekä asiakkaiden tarpeisiin. Teknologiaratkaisuilla on tässä kehityksessä merkittävä rooli.

”Suomalaiset organisaatiot ostavat entistä enemmän teknologiapalveluita. Operaattoreilla ja palvelujentarjoajilla on tässä kehityksessä merkittävä rooli meidän kumppaneinamme. Tietoliikennemäärien kasvaessa myös verkon suorituskykyyn tulee panostaa, onneksi meillä on Suomessa osaava ja vahva kumppaniverkosto tekemässä kehitystyötä.” , Korvenmaa toteaa.

”Ciscolla on edessä mielenkiintoinen ja työntäyteinen vuosi. Tietoverkosta on tulossa entistä enemmän ihmisten yhdistäjä, josta YouTube ja videon käyttö yhteydenpidossa ovat tästä vain yhtenä esimerkkinä. Ihmisten käytöstavat muuttuvat sekä töissä että vapaalla, ja teknologia mahdollistaa tämän kehityksen. On hienoa olla mukana tässä evoluutiossa auttamassa suomalaisia asiakkaita touteuttamaan heidän visioitaan sekä kehittämään uusia toimintamalleja entistä tehokkaampaan ja monipuolisempaan suuntaan. Voidaksemme vastata entistä paremmin suomalaisten asiakkaiden tarpeisiin, olemme nyt elokuussa alkaneen tilivuoden alusta organisoituneet uudelleen sekä palkanneet uusia ihmisiä”, Korvenmaa toteaa

Hienoa on myös, että nykyisin ratkaisut ovat saatavissa myös pienille yrityksille, ei pelkästään suurille ja kansainvälisille”, Korvenmaa jatkaa.

Uusia ihmisiä ja vastuita Ciscolla

Voidaksemme vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin olemme uudistaneet Suomen Ciscon organisaatiota sekä palkanneet uusia ihmisiä.

Patrick Gordin tuli Ericssonilta Ciscolle ja aloitti 1.8. suuryrityksistä sekä julkishallinnosta vastaavana myyntijohtajana. Timo Mäkinen siirtyi myyntijohtajaksi vastaamaan keskisuurista asiakkaista. Jukka Antikainen siirtyi myyntijohtajaksi vastaamaan palveluntarjoajista sekä mediayhtiöistä. Mikko Mäkirinne siirtyi vastaamaan Nokiasta Global Account Managerina. Jaakko Hyttinen siirtyi kumppaniliiketoiminnan johtajaksi. Tommi Saxelin tuli Capgeminilta Ciscolle ja aloitti teknisenä johtajana.

# # #

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen sekä jakamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.