Tiedote, 12.02.2007

Cisco ja Nokia tuovat tehokkuutta eurooppalaisyritysten viestintään

-Volvo Trucks France ja Elitfönster saavuttaneet liiketoimintahyötyjä jo testivaiheessa

Ciscon ja Nokian yrityksille suunnattu Enterprise Mobility -ratkaisu laajenee Nokian tuoreimpiin älypuhelimiin, Nokia E61i:hin ja Nokia E65:een. Ratkaisu tuo Cisco Unified Communications -tuoteperheen viestintäominaisuudet nyt yhä useampiin, erityyppisissä verkoissa toimiviin mobiililaitteisiin. Enterprise Mobility -ratkaisu on kiinteän verkon ja mobiiliverkon yhdistävä IP-viestintäratkaisu, johon kuuluvat Nokian älypuhelimet (Nokia E61, Nokia61i ja Nokia E65) sekä Ciscon langaton IP-viestintäinfrastruktuuri.

Volvo Trucks France on käyttänyt Enterprise Mobility -ratkaisua beta-testeissä markkinointitoiminnoissaan tammikuussa ja aikoo ottaa ratkaisun 300 henkilön käyttöön 30 myynti- ja asiakaspalvelupisteessä Ranskassa.

“Cisco-Nokia-ratkaisun suurin hyöty Volvo Trucksille on se, että sen ansiosta voimme käyttää yhtä päätelaitetta kaikkeen. Se mahdollistaa uudenlaisen tavan tehdä työtä, sillä kaikki yrityksen viestintä, tapahtui se sitten kiinteässä tai mobiiliverkossa, puheen, pikaviestien tai sähköpostin välityksellä, voidaan tuoda käyttäjälle yksinkertaisesti ja tehokkaasti. Samalla voimme vähentää kustannuksia välittämällä enemmän puheluita omassa IP-verkossamme”, kertoo Volvo Trucks Francen tietojärjestelmästä vastaava Yves Blanchet.

Volvo Trucks testasi useita kokonaisuuden eri osien ominaisuuksia, kuten akkujen kestävyyttä ja Ciscon IP-viestinnän toiminnallisuuksia Nokian Eseries-älypuhelimissa. Yritys aikoo myöhemmin testata myös langatonta sähköpostiyhteyttä.

“Nokian E61-älypuhelin on toiminut täydellisesti kokeissamme: Päätelaite siirtyy automaattisesti GSM-verkkoon henkilön poistuessa yhtiön langattomasta LAN-verkosta ja takaisin langattomaan LAN-verkkoomme henkilön palatessa. Kun testit ovat ohi, tavoitteenamme on ottaa järjestelmä käyttöön niin pian kuin mahdollista”, Blanchet toteaa.

Ruotsin suurin ikkunavalmistaja Elitfönster on myös koekäyttänyt järjestelmää. Elitfönster on hankkinut ratkaisun palveluna TeliaSoneralta, ja ratkaisu perustuu TeliaSoneran ylläpitämään Cisco Unified CallManager -järjestelmään ja siinä käytettäviin Nokian Eseries-älypuhelimiin. Järjestelmää käytetään Elitfönsterin pääkonttorissa Vetlandassa.

“Testaamme ratkaisua parhaillaan ja uskomme sen lisäävän työnteon joustavuutta. Tällä hetkellä käytämme DECT-järjestelmää tehtaillamme Lenhovdassa ja Vetlandassa, mutta tulevaisuudessa investoimme todennäköisesti langattomaan LAN-verkkoon tehdasalueellamme tapahtuvaan mobiiliviestintään”, Elitfönsterin tietohallintopäällikkö Martin Ivarsson toteaa.

“Palvelumme ansiosta meillä on kokonaisvastuu sitä käyttävän yrityksen televiestinnästä. TeliaSonera on ensimmäinen eurooppalainen operaattori, joka on mukana tällaisen järjestelmän koekäytössä Nokian ja Ciscon kanssa. Olemme erittäin tyytyväisiä, että juuri me olemme se kumppani, joka tuo ratkaisun Pohjoismaihin”, kertoo yrityspalveluiden tuotekehityksestä vastaava johtaja Jukka Leinonen, TeliaSonerasta.

“Uusissa Nokia Eseries -sarjan puhelimissa on erinomaiset puheentoisto-ominaisuudet, erityisesti Nokia E65 on optimoitu tähän. Asiakkaamme kuten Volvo Trucks ja Elitfönster voivat Nokia Eseries -puhelimien ja niihin integroidun Nokia Intellisync Call Connect for Cisco -ratkaisun avulla päästä hyödyntämään kattavia yritysluokan viestintäominaisuuksia mobiililaitteissa. Lisäksi ratkaisun ansiosta yritykset pystyvät vähentämään kulujaan muun muassa ohjaamalla puheluliikenteen aina edullisimman yhteyden kautta. Teemme viestinnästä helppoa yrityksille, esimerkiksi Nokia E65:n pikavalintanäppäinten avulla käyttäjä voi helposti ottaa puhelinneuvotteluyhteyden, päästä käsiksi yhteystietoihin ja mykistää puhelut”, kertoo johtaja Tom Furlong Nokian yritysratkaisut-yksiköstä.

“Volvo Trucks ja Elitfönster ovat hyviä esimerkkejä siitä, kuinka organisaatiot voivat laajentaa Cisco Unified Communications -ratkaisun hyödyt erilaisiin päätelaitteisiin, myös Nokia Eseries -älypuhelimiin. Avoimen ratkaisun ansiosta Cisco pystyy tarjoamaan asiakkailleen liiketoimintaprosessien ja -sovellusten helpon integroinnin ja laajemman valikoiman erilaisia päätelaitteita, joiden avulla pystytään tehostamaan viestintää ja liiketoimintaa”, toteaa Ciscon Unified Communications -liiketoimintayksikön johtaja Barry O'Sullivan.

Lisätietoa:

TeliaSonera
TeliaSonera's Press Office, +46-8-713 58 30

Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061 Sales Business Development Manager, Olli Barsk, olli.barsk@cisco.com

TeliaSonera on Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys. Joulukuun lopussa 2005 TeliaSoneralla oli 19 146 000 matkaviestintäasiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 69 887 000), 7 064 000 kiinteän verkon asiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 7 688 000) ja 2 263 000 internet-asiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 2 331 000). Kotimarkkinoiden ulkopuolella TeliaSoneralla on merkittäviä omistusosuuksia kasvavilla markkinoilla Venäjällä, Turkissa ja Euraasiassa. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä ja Helsingin Pörssissä. Tammi-joulukuun 2005 liikevaihto oli 87,7 miljardia Ruotsin kruunua. Työntekijöiden määrä oli 28 175. www.teliasonera.com

Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO), maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja, on jo 20 vuotta toiminut alan vastuullisena suunnannäyttäjänä tuottaen innovatiivisia avainteknologioita ja tuotteita. Tietoa Ciscosta löydät osoitteesta http://www.cisco.com ja http://www.cisco.fi ja viimeisimmät uutiset osoitteesta http://newsroom.cisco.com. Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.