02.10.2006

Cisco Systems on julkistanut uudentyyppisen liikkuvaa kuvaa ja ääntä hyödyntävän viestintäjärjestelmän tietoverkkoihin. Cisco Digital Media System on IP-verkkojen videopohjainen viestintäratkaisu, jolla erityyppiset organisaatiot ja ihmiset voivat tehostaa reaaliaikaista, verkkopohjaista, ajasta ja paikasta riippumatonta yhteydenpitoa työntekijöiden, asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Cisco Digital Media System -ratkaisun avulla voidaan luoda ja hallinnoida videosisältöä verkossa ja jakaa sitä joko "suorana lähetyksenä" tai tarpeen mukaan.

Cisco Digital Media System -ratkaisun avulla käyttäjät voivat helposti luoda, hallinnoida ja jakaa elävää tai on demand -videosisältöä useissa eri tiedostomuodoissa ja erityyppisissä kiinteissä ja langattomissa päätelaitteissa. Käyttäjät voivat hyödyntää tietoverkkoja videoviestintään ilman, että tarvitaan syvää teknistä asiantuntemusta.

"Kuluttajilla digitaalinen media on jo laajasti käytössä, mutta yritysviestinnässä videon käyttö on vasta alkuvaiheessaan. Cisco Digital Media System yhdistettynä IP-verkon voimaan tarjoaa kokonaan uudenlaisia mahdollisuuksia organisaatioiden vuorovaikutteiseen yhteydenpitoon. Maailman johtavana tietoverkkoratkaisujen toimittajana Cisco investoi merkittävästi organisaatioiden uusien viestintätapojen kehittämiseen. Video on yksi tällainen kehittyvä alue", kertoo Ciscon voimakkaasti kehittyvien markkinoiden teknologiaryhmän johtaja Marthin De Beer.

Cisco Digital Media System -ratkaisun avulla esimerkiksi toimitusjohtajan esitys voidaan lähettää eri toimipisteissä työskenteleville työntekijöille reaaliaikaisesti. Esitystilaisuuden jälkeen se voidaan jaella verkon kautta kaikkien katsottavaksi silloin, kun heille sopii. Eri toimialoille suunnattuja käyttömahdollisuuksia ovat muun muassa:

- Rahoituspalvelualalla etäpisteissä toimivaa asiakaspalveluhenkilöstöä voidaan kouluttaa verkon välityksellä.

- Terveydenhuollossa voidaan sekä koostaa että jakaa tietoa ja materiaalia verkossa potilaiden ja omaisten tueksi.

- Julkishallinnossa voidaan kaupunginvaltuustojen kokouksia seurata verkkolähetyksissä ja tarjota pääsy sähköisessä muodossa oleviin asiakirjoihin.

- Vähittäiskaupan alalla voidaan välittää tietoja joko myymälöissä tai Internetissä muun muassa erikoistarjouksista, uusista tuotteista ja asiakastapahtumista.

- Opetustoimessa voidaan hyödyntää etäluentoja ja etäoppitunteja, lähettää ja seurata luentoja verkossa sekä ladata tarvittaessa monipuolista opetusmateriaalia verkosta haettavaksi.

Web-pohjainen Cisco Digital Media System -ratkaisu hyödyntää Ciscon palvelukeskeistä tietoverkkoarkkitehtuuria (Service Oriented Network Architecture, SONA), joka tarjoaa polun kohti älykästä tietoverkkoa. Älykäs verkko tukee esiin nousevia, uusia IP-pohjaisia ratkaisuja, muun muassa palvelukeskeistä arkkitehtuuria (SOA), Web services -palveluita ja virtualisointia.

Cisco Digital Media System -ratkaisu koostuu kolmesta tuotealueesta:

- Cisco Digital Media Encoder -laitteet. Cisco Digital Media Encoder 2000 -mediamuunnin on ammattilaistason monikanavainen enkooderilaite. Cisco Digital Media Encoder 1000 on kannettava, yksikanavainen laite. Molemmat tukevat useiden eri tiedostomuotojen reaaliaikaista ja on-demand -muuntamista.

- Cisco Digital Media Manager on digitaalisen sisällön hallinnointi- ja julkaisujärjestelmä. Sen avulla voidaan lisätä ja arkistoida sisältöä, hallinnoida sisällön metadatatietoja, esikatsella sisältöä, hallinnoida työnkulkua ja ajastaa sisällön jakamista. Cisco Digital Media Manager on yhteensopiva Cisco Application Networking Services -teknologioiden kanssa, ja mahdollistaa näin sisällön helpon jakamisen koko organisaatiolle.

- Cisco Video Portalin avulla voidaan selata, hakea ja katsella digitaalista verkkosisältöä. Portaalin avulla voidaan rakentaa oma henkilökohtainen ohjelmaopas ja hakutoiminto, henkilökohtaisia soittolistoja ja käyttöraportteja. Se on täysin integroitu Cisco Digital Media Manageriin. Alkuvaiheessa se tukee Windows Media-, Real- ja Flash-tiedostomuotoja. QuickTime- ja MPEG 4 -tuki tulee mukaan loppuvuoden 2006 kuluessa.

Lisätietoja Cisco Digital Media System -kokonaisuudesta löytyy osoitteesta www.cisco.com/go/dms.

Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061
tekninen asiantuntija Tomi Jalonen tomi.jalonen@cisco.com

Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO), maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja, on jo 20 vuotta toiminut alan vastuullisena suunnannäyttäjänä tuottaen innovatiivisia avainteknologioita ja tuotteita. Tietoa Ciscosta löydät osoitteesta http://www.cisco.com ja http://www.cisco.fi ja viimeisimmät uutiset osoitteesta http://newsroom.cisco.com. Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.