16.3.2005

Cisco, F-Secure ja TeliaSonera yhteistyössä vuosittaisessa Tietoturvatapahtumassa

Cisco Systems Finland oli mukana pääjärjestäjänä jo neljättä kertaa pidetyssä Tietoturvatapahtumassa. Tapahtuma keräsi 15.3. paikalle Helsingin Messukeskukseen lähes 800 osallistujaa. Pääjärjestäjinä toimivat tänä vuonna Ciscon lisäksi F-Secure ja TeliaSonera. Pääviestinä oli yritysten liiketoimintaprosessien digitalisoituminen ja sen myötä tietoturvan yhä kriittisempi merkitys toiminnan jatkuvuudelle.

Kun rakennetaan tehokasta turvallisuusarkkitehtuuria tärkeintä, on Ciscon näkemyksen mukaan tarjota koko yritysverkon kattavaa tietoturvaa verkon kaikkiin kerroksiin. Tapahtuman yhtenä asiantuntijapuhujana toiminut Ciscon tietoturvapalveluiden johtaja Kenneth F. Cavanagh kertoikin puheenvuorossaan, että verkko muuttuu jatkuvasti ja on jatkuvasti uhattuna. Sekä verkon sisäiset että ulkoiset osat ovat mahdollisten hyökkäyksien kohteita. Tämän hetken tietoturvahaasteet, esimerkiksi yhdistelmäuhat, vaativat integroitua, mukautuvaa ja arkkitehtuuritasolle asti yltävää tietoturvaa. Tärkeimmät alan yritykset ovatkin ottamassa tätä tuotteisiinsa ja palveluihinsa.

Kaikki osatekijät yhdistettävä

"Reaktiivisesta tietoturvasta on siirryttävä proaktiivisuuteen. Cisco on erinomaisessa asemassa tarjotakseen asiakkailleen liiketoimintakriittisen tiedon suojaavaa kokonaisvaltaista tietoturvaa. Se vaatii ihmisten, prosessien, työkalujen ja partnerien tehokasta yhdistämistä. Näin saadaan suunniteltua ja otettua käyttöön jokaiselle alalle ja yritykselle sopivimmat tietoturvakäytännöt, Cavanagh kertoi.

Ciscon uusin tietoturvastrategian vaihe on vastustuskykyisiin verkkoihin perustuva Adaptive Threat Defense (ATD). ATD-vaihe vähentää verkon tietoturvariskejä mukautumalla dynaamisesti useisiin kerroksiin, mahdollistaen paremman verkkoliikenteen sekä päätelaitteiden, käyttäjien ja sovellusten valvonnan. ATD:n avulla voidaan myös yksinkertaistaa käytössä olevia arkkitehtuureja ja alentaa niiden käyttökustannuksia.

Valiopuhujien lista

Pääpuhujina Cavanaghin lisäksi olivat viestintäneuvos ja EU:n tietoturvaviraston johtokunnan puheenjohtaja Kristiina Pietikäinen, TeliaSonera Finlandin suuryritysasiakkaista vastaava johtaja Esa Korvenmaa sekä F-Securen toimitusjohtaja Risto Siilasmaa.

Kristiina Pietikäinen painotti puheenvuorossaan turvallisen verkostotalouden tärkeyttä, ja kertoi Euroopan unionin toimenpiteistä tietoturvahaasteiden ennakoimiseksi ja voittamiseksi, sekä verkostoituneen Euroopan vaatimuksista suomalaisten yritysten ja julkishallinnon tietoturvalle.

TeliaSoneran Korvenmaan mukaan yritysten yhä monitasoisemman tietotekniikkaympäristön hallinnassa keskeistä on ratkaisujen integrointikyky ja koko ketjun luotettavuus. Osaavan kumppanin on hallittava erilaiset verkko- ja päätelaiteteknologiat, tietoturvajärjestelmät ja palveluiden helppokäyttöisyys.

F-Securen Siilasmaa puolestaan painotti ulkoistettujen tietoturvapalveluiden tärkeyttä: "Tietoturvaa ei tarvita enää ainoastaan palvelintasolla, vaan myös jokaisessa työasemassa erikseen. Tämä ja uhkien jatkuva lisääntyminen aiheuttavat sen, että yritysten tietoturvaosaaminen käy jatkossa yhä puutteellisemmaksi. Samalla kun muidenkin IT-palveluidenkin ulkoistaminen, myös tietoturvan ostaminen valmiina palveluna säästää yritykselle tärkeitä resursseja."