07.06.2005

Rauma Stevedoringille toteutettiin Suomen suurin kriittinen, liikkuvien päätelaitteiden langaton lähiverkko

Rauman Sataman suurin toimija Rauma Stevedoring on ottanut käyttöön Cisco Systemsin teknologiaan pohjautuvan ja selainpohjaisuutta tukevan langattoman lähiverkon (WLAN). Verkko kattaa koko sataman alueen, ja on Suomen suurin liikkuvien päätelaitteiden WLAN-verkko, jota käytetään vuorokauden ympäri toimivassa, kriittisessä ympäristössä. Ratkaisun myötä Rauma Stevedoring uusii laitekantansa, tehostaa prosessejaan ja saa tulevaisuuden vaatimuksia tukevan järjestelmän. Järjestelmän toimitti Ciscon kumppani Signal Networks Finland Oy.

Rauma Stevedoring on uudistamassa koko tietojärjestelmäänsä. Uudistukseen liittyy reaaliaikaisen varastokirjanpidon järjestelmän rakentaminen, joka vaati sataman alueen yhteysverkon uudistamisen. Uusi WLAN-ratkaisu on vanhaa luotettavampi, nopeampi ja kattavampi. Sen mahdollistama prosessimainen toimintatapa karsii päällekkäisyyksiä ja tehostaa resurssien käyttöä. Selainpohjaisuuden myötä uudet WLAN-käsipäätteet ovat verkon käyttäjille nopeatoimisempia, kevyempiä sekä omaavat värinäytön ja suuremman näyttökoon.

“Päädyimme langattomaan lähiverkkoratkaisuun ja selainpohjaisuuteen monipuolisuuden sekä tehokkuuden takia. Haluamme saman sovelluksen trukkipäätteisiin, kannettaviin päätteisiin ja työasemiin. Signal Networks omaa kattavan kokemuksen satamaympäristöistä. Se oli paras taho toimittamaan meille koko paketin”, sanoo Rauma Stevedoringin tietohallintopäällikkö Hannu Ketola.

“Valitsemme markkinoilta asiakkaan tarpeeseen sopivimmat ratkaisut ja tuotteet. Ciscon verkkolaitteet omaavat erinomaisen toiminnallisuuden ja verkonhallintaominaisuudet, ja niiden tietoturva on edistyksellinen . Lisäksi Ciscon ratkaisut ovat myös tulevaisuuden tarpeisiin laajennettavissa”, kertoo Signal Networksin toimitusjohtaja Pekka Laitinen.

“Toteutus osoittaa kaikkien osapuolten yhteistyön merkityksen. Rauma Stevedoring ja Signal Networks hoitivat projektin todella mallikkaasti, ja meidän tekniset asiantuntijamme olivat tukena. Toteutus avaa Rauma Stevedoringille mahdollisuuksia myös muihin verkon hyödyntämismuotoihin. Näitä ovat esimerkiksi Internet-puhelut sekä paikannus”, kommentoi Ciscon tietoliikenneasiantuntija Tomi Järventie.

Rauman Sataman alueelle rakennettiin koko sataman, sekä ulko- että sisätilat kattava WLAN-verkko. Järjestelmän perustaksi tulivat Ciscon ACS -autentikointipalvelimet (2 kpl), Ciscon valvontapalvelin (Cisco WLSE, 1 kpl) verkkolaitteiden hallintaan, sekä Citrix MetaFrame -palvelimet (2 kpl) päätteiden hallintaan. Satama-alueen ja rakennusten kattamiseen tarvittiin 116 kpl Cisco Aironet 1200 Access Point -tukiasemaa. Antenneiksi valittiin LXE Spire –antennit.

Selainpohjaisuuden tultua täysin käyttöön verkkoa on vielä tarkoitus laajentaa päätelaitteiden osalta. Ensi vuoden alkupuolella otetaan käyttöön 140 trukkipäätettä sekä 40-50 käsipäätettä lisää.

Cisco Systems Finland Oy
myyntipäällikkö Jouni Mäntylä
jouni.mantyla@cisco.com

Rauma Stevedoring Oy
tietohallintopäällikkö Hannu Ketola
Gsm 0400 904 938
hannu.t.ketola@raumasteve.fi

Signal Networks Finland Oy
toimitusjohtaja Pekka Laitinen
Puh. (09) 3434 3350
pekka.laitinen@signalnetworks.fi

Cisco Systems Finland Oy
Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO), maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja, on jo 20 vuotta toiminut alan vastuullisena suunnannäyttäjänä tuottaen innovatiivisia avainteknologioita ja tuotteita. Tietoa Ciscosta löydät osoitteesta http://www.cisco.com ja http://www.cisco.fi ja viimeisimmät uutiset osoitteesta http://newsroom.cisco.com . Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.

Rauma Stevedoring Oy
UPM Kymmene Oyj:n tytäryhtiö Oy Rauma Stevedoring Ltd on Rauman Satamassa toimiva täyden palvelun satamaoperaattori. Yhtiön toimialaan kuuluvat kaikki satamaoperoinnissa tarvittavat palvelut: Lastinkäsittely, varastointi, huolinta, varustamopalvelut, kansainväliset kuljetukset ja tullivarastopalvelut. Yhtiön liikevaihto vuonna 2004 oli 53,8 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa yhtiössä 2004 oli 614 henkilöä.

Signal Networks Finland Oy
Signal Networks Finland Oy on teollisuuden langattomia ratkaisuja tuottava yritys. Signal toimii Suomessa LXE:n ( www.lxe.com ) maahantuojana ja Symbolin (www.symbol.com) Business Partnerina sekä toteuttaa Cisco Systemsin tuotteisiin pohjautuvia WLAN-ratkaisuja.