Cisco laajentaa Cisco MDS 9000 -tuoteperhettään SAN-tallennusverkon laajennukseen optimoiduilla tuotteilla

22.9.2004

Moniprotokollapalveluja tukeva Cisco MDS 9216i -kuitukytkin parantaa tallennettavien tietojen siirron turvallisuutta kaupunki- ja laajoissa verkoissa.

Cisco Systems on lisännyt kaksi tuotetta Cisco MDS 9000 -tuoteperheeseensä, joka koostuu palvelinkeskuksen ulkopuolella tapahtuvaan verkko- eli SAN-tallennukseen optimoiduista Multilayer Intelligent Director-ja kuitukytkimistä.

Molemmissa tuotteissa, sekä Cisco MDS 9216i -kuitukytkimessä että moniprotokollapalveluja tukevassa Cisco MDS 9000 -moduulissa, on 14 kuitukanavaporttia (2 Gbit/s) ja kaksi Gigabit Ethernet -porttia, jotka voidaan konfiguroida tukemaan joko Fibre Channel over Internet Protocol (FCIP) -protokollaa tai Internet Small Computer Systems Interface (iSCSI) -rajapintaa.

Molemmat tuotteet tukevat Cisco MDS 9000:n käyttöjärjestelmän juurijulkistettua uusinta versiota, SAN-OS 2.0:ta. SAN-OS 2.0:n ominaisuuksia ovat laitepohjainen datan pakkaus, FCIP-protokollaan perustuva nopea etätallennus, laitepohjainen IPSec-salaus ja laajennetut kuitukanavan puskuriominaisuudet, jotka kaikki parantavat kaupunki- ja laajoissa verkoissa tapahtuvien SAN-tallennusten tehoa, kustannustehokkuutta ja turvallisuutta.

Kaikkien Cisco MDS 9000 -tuoteperheen moduulien tapaan myös moniprotokollapalveluun perustuva moduuli on yhteensopiva kaikkien Cisco MDS 9000 -sarjan moduulirunkojen ja erityisesti Cisco MDS 9500 -sarjan Director-kytkinten ja Cisco MDS 9200 -sarjan modulaaristen kuitukytkinten kanssa. Asiakkaat voivat jatkossa valita laajasta Cisco MDS 9000 -sarjan moduulivalikoimasta ja käyttää skaalattavia, monipuolisia tallennusverkkoja, joissa hyödynnetään tehokasta kuitukanavakytkentää, integroitua moniprotokollakytkentää, keskustietokoneiden FICON-kanavalaajennusta, verkkoon perustuvia tallennussovelluksia ja nyt myös optimoituja SAN-laajennusominaisuuksia.

Erilliseksi järjestelmäksi suunniteltu Cisco MDS 9216i on osa uraauurtavaa Cisco MDS 9200 -sarjaa, jonka kuitukytkimien laajennuspaikat tukevat kaikkia Cisco MDS 9000 -moduuleja. Lisäksi Cisco MDS 9216i perustuu samaan arkkitehtuuriin kuin Cisco MDS 9000 -tuoteperhe, mikä takaa alan johtavat toiminnallisuudet, parhaan skaalattavuuden ja tehokkaimman tietojen hallinnan.

Cisco Systems Finland Oy
Lauri Toropainen, tietoliikenneasiantuntija