Cisco julkisti uusia Aironet-tukiasemia sekä yhdessä AirDefensen kanssa integroituja langattoman IDS:n ominaisuuksia

16.11.2004

Cisco laajentaa langattomaan lähiverkkoon perustuvaa SWAN-infrastruktuuriaan (Structured Wireless-Aware Network). Se on julkistanut uuden sukupolven Cisco Aironet® 1130AG- ja 1230AG-sarjan IEEE 802.11a/b/g-standardin mukaiset kaksitaajuustukiasemat, jotka tukevat IEEE 802.11i -tietoturvastandardia ja Wi-Fi Protected Access 2 (WPA2) -standardia ja tarjoavat langattoman lähiverkon (WLAN) käyttäjille lisäkapasiteettia. Uudet tukiasemat hyödyntävät IEEE 802.11a/b/g -standardin mukaisten päätelaitteiden kaksitaajuusominaisuuksia, mutta ovat samalla täysin yhteensopivia myös aiempien IEEE 802.11b-päätelaitteiden kanssa. Uusilla malleillaan Cisco tarjoaa yritysasiakkaille sekä suurta kapasiteettia että laajaa tietoturvaa. Ciscon maailmanlaajuinen strateginen kumppani Intel on myös julkistanut tuen CCX (Cisco Compatible Extensions) -ohjelman versiolle 3.

Cisco on parantanut langattomien lähiverkkojen tietoturvan entistäkin kattavammaksi integroimalla SWAN-infrastruktuuriinsa AirDefensen langattoman IDS-teknologian, jonka avulla voidaan havaita ulkopuolelta tapahtuvat yritykset tunkeutua verkkoon. Tämän integroinnin ansiosta Cisco Aironet-tukiasemien tiedonsiirto AirDefense-palvelimelle voi nyt tapahtua radiotaajuusympäristössä, mikä antaa asiakkaille automaattisen suojan ulkoisia tietoturvauhkia vastaan. Lisäksi AirDefensen palvelimeen saa yhteyden CiscoWorks Wireless LAN Solution Engine (WLSE) -ohjelmiston kautta. WLSE:n ansiosta sekä langattoman lähiverkon hallintaan että tunkeutumisten havaitsemiseen tarvitaan vain yksi integroitu konsoli.

"Jatkuvan tuotekehityksen sekä Intelin, AirDefensen ja muiden alan johtavien yritysten kanssa solmimiemme kumppanuuksien ansiosta Cisco pystyy laajentamaan SWAN-infrastruktuuria vastaamaan myös langattomia lähiverkkoja käyttävien yritysasiakkaiden tietoturva- ja kapasiteettivaatimuksiin," toteaa Ciscon Vice President ja Wireless Networking -liiketoimintayksikön johtaja Bill Rossi. "Tavoitteenamme on jatkaa innovointia ja vähitellen laajentaa näitä kumppanuuksia niin, että pystymme pitämään johtoasemamme, jonka olemme saavuttaneet omaksumalla integrointiin perustuvan lähestymistavan lankaverkon ja langattomien verkkojen yhteenliittämiseen.

Turvallisia ja tehokkaita langattomia lähiverkkoja yrityksille

Suorituskykyisten IEEE 802.11a- ja 802.11g-radioiden ansiosta Ciscon Aironet 1130AG- ja 1230AG-sarjan tukiasemat tukevat samanaikaisesti sekä 5,0:n että 2,4 GHz:n taajuuksia, mikä nostaa kokonaiskapasiteetin jopa 108 megabittiin sekunnissa eli aiempien sukupolvien radioihin verrattuna huomattavasti nopeammaksi. Tukiasemat ovat IEEE 802.11i-tietoturva- ja WPA2-standardin mukaisia, ja ne perustuvat Advanced Encryption Standard (AES) -salausstandardiin, joka on langattomille lähiverkoille määritellyistä tietoturva-algoritmeistä vahvin ja joka takaa yhteensopivuuden muiden valmistajien langattomien lähiverkkolaitteiden kanssa. Secure Socket Layer- eli SSL-tuki puolestaan tarkoittaa, että näitä laitteita voi jatkossa hallita turvallisesti Internet-selaimen avulla.

Kaikkien Ciscon IOS®-ohjelmistoihin perustuvien tukiasemien tavoin myös Cisco Aironet 1130AG- ja 1230AG-sarjat ovat täysin yhteensopivia muiden SWAN-komponenttien (esimerkiksi CiscoWorks WLSE-ohjelmiston ja Cisco Catalyst 6500 -sarjan langattomien lähiverkkopalvelujen WLSM-moduulin) kanssa. Tällainen integroitu lähestymistapa langattomien lähiverkkojen hyödyntämiseen vähentää investointeihin liittyviä kokonaiskustannuksia ja tarjoaa ennennäkemätöntä skaalautuvuutta.

Asiakkaat, jotka haluavat lisätä kaksitaajuuskapasiteetin jo asennettuihin järjestelmiinsä, voivat myös erityisten päivityspakettien avulla päivittää olemassa olevat IEEE 802.11g-standardin mukaiset Cisco Aironet 1200 -sarjan tukiasemansa IEEE 802.11a-standardia vastaaviksi. Cisco on julkistanut myös Cisco IOS -ohjelmiston päivityksen, joka tukee Wi-Fi Alliance -standardointiorganisaation kehittämää, langattomien palvelujen laatua ja yhteensopivuutta koskevaa Wireless Multimedia (WMM) -standardia. Ciscon IEEE 802.11i/WPA2- ja SSL-tuen tavoin myös tämä ominaisuus on saatavilla Ciscon Aironet-tukiasemaan ja langattomaan siltaan.

Ciscon Compatible Extensions -ohjelma parantaa tietoturvaa

Cisco on pyrkinyt sekä kehittämään tuotteisiinsa uusia ominaisuuksia jo ennen niitä koskevien standardien ratifiointia että johtamaan alan standardien laatimista. Siksi se on julkistanut Cisco Compatible Extensions -ohjelmastaan version 3, johon sisältyy mm. tuki EAP-FAST (Extensible Authentication Protocol-Flexible Authentication via Secure Tunneling) -protokollalle. Intel on alusta lähtien toiminut yhteistyössä Ciscon kanssa sen keskeisimpiin kuuluvana kumppanina tämän ohjelman kehittämisessä. Nyt Intel on julkistanut, että sen Centrino-mobiiliteknologia tukee Ciscon Compatible Extensions -ohjelman versiota 3.

Cisco Systems Finland Oy
tietoliikenneasiantuntija Tomi Järventie
p. 0204 7061, tomi.jarventie@cisco.com

Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO), maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja, on jo 20 vuotta toiminut alan vastuullisena suunnannäyttäjänä tuottaen innovatiivisia avainteknologioita ja tuotteita. Tietoa Ciscosta löydät osoitteesta http://www.cisco.com ja http://www.cisco.fi ja viimeisimmät uutiset osoitteesta http://newsroom.cisco.com. Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.