Cisco lisää verkkosovellusten vikasietoisuutta ja tehokkuutta yli 20 uudella Cisco Catalyst –kytkinperheen uutuudella

15.12.2004

Cisco Systems on julkistanut uusia Cisco® Catalyst® -kytkinvalikoiman tuotteita ja innovaatioita.

Cisco Catalyst -kytkinvalikoiman uusia tuotteita ovat Cisco Catalyst 6500- ja 4500-sarjan Supervisor-ohjainmoduulit, joiden tietoturvaa ja käytettävyyttä on parannettu ja joihin on integroitu 10 ja/tai yhden gigabitin Ethernet-portit, sekä Cisco Catalyst 6500-, 3750- ja 3560-sarjan 10/100/1000 Power Over Ethernet (PoE) -uutuustuotteet. Muita uusia innovaatioita ovat verkon saatavuutta parantevat High Availability (HA) –ominaisuudet sekä alan ensimmäinen gigabitin Ethernet-porttiin kytkettävä IP-puhelin.

"Verkkojen tulee kasvaa liiketoiminnan tahdissa. Yritykset etsivät ratkaisuja nykyisiin ja tuleviin tarpeisiinsa ja pyrkivät sen vuoksi parantamaan viestintäinfrastruktuurinsa luotettavuutta ja turvallisuutta", kertoo IT-alan tutkimustoimintaa, neuvontaa ja strategista konsultointia harjoittavan META Groupin Technology Research Services -yksikön vice president David Willis. "Verkon reuna-alueille on tulossa niin lisää kapasiteettia kuin lisää älyäkin."

Alan johtava tietoturva, käytettävyys ja IP-palvelut yhteen integroituna

Verkon reuna-alueilla on ongelmana niin tietoturvan kuin käytettävyydenkin heikentyminen, joka lisää verkon toimintakatkosten riskiä. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi on verkon reuna-alueille kehitetty Cisco Catalyst 6500-sarjan ohjainmoduuli Supervisor 32, jossa on Policy Feature Card 3B –kortti ja jonka Cisco Catalyst 6500-sarjan ohjainmoduuliin Supervisor 720 pohjautuvan teknologian ansiosta asiakkaat voivat nyt ottaa käyttöön laitteistopohjaisia tietoturvaominaisuuksia, esimerkiksi verkkosovellusten tehoa suojaavan DoS-hyökkäysten rajoittamisen, sekä skaalattavan tuen multicast-sovelluksille verkon reuna-alueilla.

Uudet Cisco IOS® High Availability -innovaatiot on kehitetty parantamaan verkon ja sovellusten käytettävyyttä. Tällaisia innovaatioita ovat Cisco Catalyst 6500-sarjan tason 3 Non-Stop Forwarding with Stateful Switch Over (NSF/SSO) ja Cisco Catalyst 6500- ja Cisco Catalyst 4500-sarjan tason 2 SSO. Nämä parannukset mahdollistavat mm. IP-puhelinliikenteen ja muiden kriittisten palvelujen saumattoman jatkuvuuden, koska vikatilanteesta toipuminen tapahtuu alle sekunnissa. Lisäksi uutta on Cisco Catalyst 6500 -sarjan Generic Online Diagnostics (GOLD) –ominaisuus, joka pyrkii estämään ja korjaamaan mahdolliset kytkinviat jo ennen kuin ne ehtivät vaikuttaa verkon liikenteeseen ja kytkinten käytettävyyteen.

10 GbE päästä päähän nykyistä kuitulinjaa pitkin

Cisco Catalyst -kytkimillä on 10 GbE:n markkinoilla johtava asema, ja tätä täydentämään Ciscon moduulaariset kytkimet ovat nyt laajentamassa 10 GbE:n tuen myös verkon reuna-alueille. Uudesta Cisco Catalyst 6500 -sarjan ohjainmoduulista Supervisor 32 on saatavilla kaksi vaihtoehtoa, joista toisessa on kaksi 10 gigabitin Ethernet XENPAK-pohjaista porttia ja toisessa kahdeksan yhden gigabitin Ethernet Small Form Factor Pluggable (SFP) -pohjaista porttia.

Lisäksi Cisco Catalyst 4500 –sarjassa uutta on tasojen 2/3/4 ohjainmoduuli Supervisor V-10GE, jossa on sekä lankanopeudella toimivat kaksi 10 gigabitin Ethernet-porttia että neljä yhden gigabitin Ethernet-porttia, jotka lisäävät kytkinsarjan joustavuutta ja käyttömahdollisuuksia. Se, että samaan ohjainmoduuliin saa sekä 10GbE- että GbE-portit, suojaa paikallisverkkoon tehtäviä investointeja – siirtyminen 10GbE:n verkkoon käy helposti lisäämällä vain 10GbE:n optiset liittymät. Sekä Cisco Catalyst 6500- että 4500-sarjan uusissa Supervisor-ohjainmoduuleissa on myös integroitu NetFlow-toiminne, joka parantaa verkon näkyvyyttä, tietoturvaa ja hallittavuutta.

Asiakkaiden vaatimuksia vastaamaan laaja 10/100/1000 Mb- ja PoE-porttien tuotevalikoima

Asiakkaat investoivat laajalti IP-puhelinjärjestelmiin ja käyttävät yhä enemmän 10/100/1000 Mb/s:n nopeuksia. Cisco on tuomassa markkinoille alan ensimmäisen GbE-porttiin kytkettävän Cisco IP 7971G-GE -puhelimen, joka mahdollistaa esteettömän GbE-kaistanleveyden verkosta työpöytäkoneille. Cisco on myös julkistanut alan kattavimpiin kuuluvan 10/100/1000-Ethernet-kytkinten sarjan, johon sisältyy IEEE 802.3af-standardeihin perustuvia PoE-ominaisuuksia tukemaan uutta IP-puhelinta sekä muita uusia verkkokäyttäjille hyödyllisiä laitteita.

Cisco Catalyst -sarjan uusia tulokkaita ovat Cisco Catalyst 3750 StackWise™-pinottavan kytkinsarjan sekä Cisco Catalyst 3560 -sarjan mallit, jotka tukevat 24- ja 48-porttisina 10/100/1000 Mb/s:n yhteyksiä optionaalisella standardeihin perustuvalla PoE-virransyötöllä. Näiden uusien mallien ansiosta asiakkaat voivat hyödyntää 10/100/1000 Mb/s:n nopeuksia ja PoE:ta paremmin, koska malleissa on integroitu tietoturva, käytettävyys ja palvelun laatu.

Cisco on julkistanut myös Cisco Catalyst 6500 -sarjan lähiverkkoliitäntään moduulit, jotka tarjoavat entistäkin parempaa skaalattavuutta, hallittavuutta ja investointien suojaa. Tällaisia uusia moduuleja ovat 48-porttiset 10/100/1000- sekä 48-porttiset 10/100-moduulit, joissa verkon hallintaa helpottavia palvelun laatuominaisuuksia ja kaapelivikojen havaitsemista on parannettu, sekä 96-porttinen 10/100 (RJ21) -moduuli, joka on kehitetty suurille porttitiheyksille. Kaikki nämä moduulit tarjoavat laajaa investointien suojaa, koska niissä on mahdollista käyttää modulaarista, kentällä myöhemmin päivitettävää ja standardeihin perustuvaa PoE-tytärkorttia.

Cisco Catalyst 6500 -sarjaan on lisätty myös uusi 48-porttinen 100BASE-X-moduuli tukemaan 100 Mb/s:n kuituyhteyksiä, uusi 6000 W:n virtalähde helppokäyttöisille suuritiheyksisille PoE-toteutuksille sekä konesaliympäristöihin soveluva Cisco Catalyst Content Switching Module –moduuli (CSM-S) integroidulla SSL-toiminteella.