3.2.2004

Verkkoihin hyökkäävät virukset ja madot aiheuttavat usein mittavia tuhoja, ennen kuin niitä varten on ehditty kehittää ja päivittää torjuntaohjelma. Ciscon tavoitteena on tehdä verkoista itsepuolustautuvia ja vastustuskykyisiä tuleville hyökkäyksille. Uudenlainen turvaohjelmisto Cisco Security Agent lunasti lupaukset Ciscon omassa verkossa torjuen Mydoom-viruksen ja sen eri variantit välittömästi, ilman päivityksiä ja perusoletuksilla ennen kuin ne ehtivät saastuttaa bittiäkään.

Cisco Security Agent -turvaohjelmisto on käytännön esimerkki Ciscon strategiasta verkkojen turvaamisessa. "Security Agent on kuin verkon henkivartija, joka tarkkailee käyttöjärjestelmään sovelluksilta tulevia pyyntöjä ja verkkoliikennettä. Se puuttuu kaikkiin epäilyttäviin ja poikkeaviin toimintoihin. Virustorjunnan lisäksi se auttaa suojautumaan verkon käyttäjien tahattomilta tai tahallisilta yrityksiltä tehdä jotain luvatonta, esimerkiksi nostaa omaa käyttäjätasoaan tai käyttää peer-to-peer –ohjelmia tai ladata muita haitallisia ohjelmistoja", Ciscon tietoturva-asiantuntija Sami Iivarinen kuvailee.

Tammikuun lopussa hyökännyt Mydoom on saastuttanut arviolta jo yli miljoona konetta. "Cisco Security Agenttia käyttävät ovat suojautuneet agentin avulla myös muilta tämän vuoden uusilta madoilta", Iivarinen kertoo.

Yhdessä taisteluun turvallisten verkkojen puolesta

Vahvistaakseen internetin turvallisuutta Cisco on julkistanut Network Admission Control –yhteistyön yhdessä alan johtavien virustorjuntayritysten kanssa.

Uudella teknologialla pystytään valvomaan käyttäjien päätelaitteiden tietoturvan tasoa ja viruspäivitysten tilaa. Saastuneilta päätelaitteilta voidaan estää ajoissa pääsy verkkoon.

Network Admission Control -yhteistyöhön liittyvät uudet tuotteet tulevat myyntiin kesällä 2004.

Cisco Systems Finland Oy
Sami Iivarinen, tietoliikenneasiantuntija
sähköposti: sami.iivarinen@cisco.com

Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja. Uutisia ja tietoa Ciscosta löydät osoitteesta www.cisco.com. Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.