8.4.2004

Elektroniikkakonserni Efore Oyj ottaa käyttöön järjestelmän, jonka avulla Efore korvaa perinteiset lankaverkon puhelimensa IP-puhelimilla. Järjestelmä perustuu Cisco Systemsin teknologiaan. Järjestelmän toimittaa Cygate.

VoIP-järjestelmä on jo otettu käyttöön Efore Oyj:n Espoon ja Saarijärven toimipisteissä. Tänä keväänä järjestelmä laajenee Pärnuun, ja Efore tutkii mahdollisuuksia myös Kiinan ja USA:n toimipisteidensä liittämiseksi siihen myöhemmin.

Efore Oyj:llä on kaikkiaan yli 500 työntekijää, joista IP-puhelinten käyttäjiksi on ensimmäisessä vaiheessa siirtynyt noin 150.

Efore tavoittelee VoIP-järjestelmällä kustannussäästöjä, toiminnan helppoutta ja toimintavarmuutta. "Pelkästään konsernin Suomen toimipisteistä soitettiin aiemmin 4000 maksullista lankaverkon puhelua kuukaudessa. Osa näistä voidaan nyt korvata ilmaisilla yrityksen sisäisillä IP-puheluilla. Lisäksi toimipisteistä voidaan soittaa paikallispuhelun hinnalla mihin tahansa numeroon toisen toimipisteen suuntanumeroalueella", sanoo Eforen atk-päällikkö Lauri Tischler.

VoIPin ansiosta Efore voi luopua kokonaan perinteisestä puhelinverkosta, jolloin hallittavana on vain yksi verkko. Puhelimet liitetään työpisteessä samaan Ethernet-verkkoon kuin tietokone.

"Ciscon IP-puhelimissa on myös paljon käyttöä helpottavia ominaisuuksia. Suureen näyttöön saadaan yhtiön sisäinen puhelinluettelo, tiedot soitetuista ja tulleista puheluista - ja tarvittaessa muitakin palveluita, sillä näyttö toimii myös selaimena", sanoo Tischler.

Järjestelmän laitteisto koostuu Ciscon CallManager -palvelimista, Ciscon VoIP-yhdyskäytävistä ja Ciscon IP-puhelimista.

Pärnun yhdyskäytävä rakennetaan sellaiseksi, että datayhteyden mahdollisesti häiriintyessä voidaan puhelut ohjata perinteiseen tapaan yleisen puhelinverkon kautta.

Efore suunnittelee myös järjestelmän laajentamista tulevaisuudessa langattoman lähiverkon kautta toimivilla Ciscon WLAN-puhelimilla. Näillä voitaisiin mm. korvata osa GSM-puhelimista Eforen Saarijärven tehtaalla.

Cisco Systems Finland Oy
markkinointipäällikkö Marja Mokko
puh. 020 7061, marja.mokko@cisco.com

Efore Oyj
varatoimitusjohtaja Jorma Lappalainen
puh. (09) 4784 6354, jorma.lappalainen@efore.fi
atk-päällikkö Lauri Tischler
puh. (09) 4784 6331, lauri.tischler@efore.fi

Cygate
toimitusjohtaja Jorma Pirilä
puh. (09) 613 8911, jorma.pirila@cygate.fi

Efore Oy
Elektroniikkakonserni Efore on tietoliikenne-, elektroniikka- ja konepajateollisuutta palveleva kansainvälinen yritys, jonka toimialana on vaativien teholähderatkaisujen ja muiden elektroniikkatuotteiden markkinointi, suunnittelu ja valmistus. Liiketoiminta muodostuu asiakaskohtaisesti suunnitelluista teholähteistä, standarditeholähteistä, tasa- ja vaihtosuuntaajajärjestelmistä sekä elektroniikan suunnittelu- ja valmistuspalveluista.(EDMS). Eforen kotipaikka on Espoo. Suomessa toimintaa on myös Saarijärvellä, Vantaalla ja Tampereella. Muut tuotekehitys- ja tuotantoyksiköt sijaitsevat USA:ssa ja Kiinassa. Yrityksellä on tuotantoa myös Virossa ja Brasiliassa. Lisäksi konsernilla on osakkuusyhtiö Saksassa.

Cisco Systems
Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava internet-järjestelmien toimittaja. Uutisia ja tietoa Ciscosta löydät osoitteesta http://www.cisco.com. Ciscon laitteet Euroopassa toimittaa Cisco Systems International BV, Cisco Systems, Inc.:in täysin omistama tytäryhtiö.

Cygate Oy
Cygate suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää turvallisia tietoverkkoja. IP-teknologiaan perustuvissa tietoliikenteen kokonaisratkaisuissa yhdistyvät tarpeen mukaan useiden päämiesten tuotteet. Cygaten sertifioidut asiantuntijat valvovat ja hallinnoivat tietoverkkojen toimintaa 24 tuntia vuorokaudessa. Cygate tarjoaa myös tietoturva- ja raportointipalveluja, käyttötukea sekä tietoliikennekoulutusta. Cygate on Cisco Systemsin korkeimman tason kumppani, Gold Partner. Cygaten palveluksessa on enemmän Ciscon sertifioimia asiantuntijoita kuin millään muulla yrityksellä Suomessa. Cygatella on 117 työntekijää Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa, Seinäjoella, Tampereella ja Turussa. Lisätietoja: http://www.cygate.fi/