03.01.2006

Ilmatieteen laitos ja Merentutkimuslaitos ovat tehneet kolmivuotisen yhteistyösopimuksen puhepalvelujen kokonaisratkaisusta. Sopimuksen mukaan Elisa on toimittanut uudet puhejärjestelmät syyskuussa käyttöön otettuun Dynamicum-toimitaloon Helsingin Kumpulassa.

Dynamicumin puheratkaisut perustuvat VoIP-tekniikkaan. VoIP (Voice over IP) –tekniikkaa hyödyntävissä ratkaisuissa puheliikenne kulkee puhelinverkon sijasta internetprotokollan (IP) avulla dataverkossa. Dynamicumin puheratkaisussa on integroitu puhelinvaihde-, lanka- ja mobiilipalvelut yhteen järjestelmään, jolloin esimerkiksi matkapuhelinkäyttäjät voivat saada samat puhelinvaihteen palvelut kuin lankapuhelinten käyttäjätkin.

Langaton vaihdepalvelu on erottamaton osa keskitettyä palveluratkaisua. Langattoman vaihdepalvelun avulla kaikkien liittymien käyttöön saadaan yhtenäinen toiminnallisuus. Sopimukseen sisältyy myös liittymien älyverkkopalvelu, joka tuo liittymille uusia ominaisuuksia.

Toimitalon puheratkaisut on siirretty kokonaan IP-verkkoon. Puheratkaisujen rakentamisesta ja palvelujen toteutuksesta vastaa Elisa, ja tarvittavat verkkolaitteet ja IP-puhelimet toimitti Cisco Systems.

– Ratkaisu parantaa merkittävästi 550 Dynamicumin työntekijöiden tavoitettavuutta. Kullekin työntekijälle voi soittaa samalla puhelinnumerolla riippumatta siitä, vastaako hän työhuoneessaan vai matkapuhelimeensa. Lisäksi ratkaisu tuo taloudellisia säästöjä ja helpottaa työntekijöiden keskinäistä yhteydenpitoa, toteaa ryhmäpäällikkö Jarmo Vannemaa Ilmatieteen laitoksesta.

Ilmatieteen laitos, Jarmo Vannemaa, ryhmäpäällikkö, 050 331 8573, jarmo.vannemaa@fmi.fi

Elisa Oyj, Hannu Pylkkänen, Senior Account Manager, 050 558 3346, hannu.pylkkänen@elisa.fi

Cisco Systems Finland Oy, myyntipäällikkö, Veli-Matti Karjalainen, 0204 7061,
veli-matti.karjalainen@cisco.com